دوره 10، شماره 2 - ( 7-1398 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 26-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aabedi G, Malek-Zadeh R, Araghian-Mojarrad F, Amir-Khanloo A. Territorial Agend Reform and Development and Innovation in Medical Education in Iran.. 3 2019; 10 (2) :15-26
URL: http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-234-fa.html
عابدی قاسم، ملک زاده رؤیا، عراقیان مجرد فرشته، امیرخانلو افشین. ریفرم آمایش سرزمینی، تحول و نوآوری آموزش عالی سلامت در ایران. توسعه پرستاری در سلامت. 1398; 10 (2) :15-26

URL: http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-234-fa.html


چکیده:   (1623 مشاهده)
زمینه و هدف: آمایش منطقه­ای نظام سلامت در عرصه سرزمین امکان مشارکت در برنامه های وزارت بهداشت براساس مزیت ها و استعدادهای منطقه و امکان پیشبرد بهتر برنامه­ها را فراهم می آورد. هدف این مطالعه تبیین ریفرم آمایش سرزمینی، تحول و نوآوری در آموزش عالی سلامت در ایران می­باشد.
مواد و روش­ها:  با استفاده از کلیدواژه در عنوان و یا چکیده مقاله در کتب تدوین شده توسط معاونت آموزشی وزارت بهداشت و در پایگاه‌های اطلاعاتی Magiran ،SID،  Iranmedex، Google Scholar برای مطالعات فارسی زبان در فاصله سال‌های 1380 تا پایان سال 1395 با کلید واژه های آمایش سرزمینی، تحول در آموزش علوم پزشکی، نوآوری در آموزش علوم پزشکی و مقالات به زبان انگلیسی در پایگاه‌های  PubMed ، Science direct، Google Scholar در فاصله سال‌های 2000 تا پایان سال 2016 میلادی با کلید واژه Territorial Agenda, Development in Medical Education, Innovation in Medical Education, Medical Education مقالات مرتبط  جستجو شد.  
یافته ها: در جستجو‌های به عمل آمده تعداد 1790 مقاله یافت و  22 مقاله و 7 کتاب معیار ورود به مطالعه داشتند که 9 مطالعه خارجی و مابقی مطالعات داخلی بودند..  نتایج نشان داد مجموعه دانشگاه های هر کلان منطقه با مشارکت و تعامل با یکدیگر سیاست های وزارت بهداشت را پیاده می نمایند. برنامه ی جامع آموزش عالی سلامت شامل 12 سیاست و جهت گیری کلی می باشد که به منظور اجرایی سازی آن، 11 بسته ی تحول و نوآوری آموزش  علوم پزشکی به همراه یک برنامه پایش تدوین گردید و در سایر کشورها با اجرایی شدن برنامه تعامل هدفمند بین دانشگاه های منطقه و گفتمان تحول و نوآوری در فضای دانشگاهی به وجود آمد .
نتیجه گیری: ریفرم آمایش سرزمینی موجب تحول و نوآوری در آموزش گردید و  تامین  منابع ، توسعه امکانات آموزشی و جلب مشارکت اعضای هیات علمی موجب موفقیت در برنامه می­گردد.
 
متن کامل [PDF 409 kb]   (814 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/25 | پذیرش: 1399/1/25 | انتشار: 1399/1/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه پرستاری در سلامت(دانشکده پرستاری الیگودرز) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Nursing Development in Health Journal

Designed & Developed by : Yektaweb