دوره 9، شماره 2 - ( 12-1397 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 54-45 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (2100 مشاهده)
زمینه و هدف:  پرخاشگری در لغت به معنای ستیزه و تندی کردن است اما در اصطلاح روان شناسی، یک واکنش عمومی و پدیده نابهنجار اجتماعی است همچنین استعداد مجموعه ای از توانائی های فرد شامل مهارت، دانش و ظرفیت برای رشد و توسعه می باشد.  لذا هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین راهبردهای انگیزش با  استعداد اعتیاد و  پرخاشگری  دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول شهر زاهدان بود. 
مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی در مدارس پسرانه شهر زاهدان در سال 1396 انجام شد. جامعه پژوهش 2674 نفر و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 338 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس برآورد شدند. به منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه راهبردهای انگیزش، استعداد اعتیاد و پرخاشگری استفاده شد. داده ها با استفاده از به نرم افزار 19spss- و آزمون همبستگی و رگرسیون تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد میان راهبردهای انگیزش با استعداد اعتیاد  ارتباط معناداری مشاهده شد (01/0 P). همچنین میان  راهبردهای انگیزش با پرخاشگری  ارتباط معناداری مشاهده شد (01/0 P). نتایج رگرسیون نشان دادند پرخاشگری قدرت  پیش بینی راهبرد انگیزش را داشته‌ است.
نتیجه‌گیری: بین راهبردهای انگیزش با استعداد اعتیاد و پرخاشگری رابطه مثبت وجود دارد؛ یعنی با بالا بودن هر متغیری دیگری هم افزایش می یابد و بالعکس. 
 
متن کامل [PDF 318 kb]   (428 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/1/21 | پذیرش: 1398/1/21 | انتشار: 1398/1/21

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.