دوره 13، شماره 2 - ( 6-1401 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 69-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (2466 مشاهده)
زمینه و هدف:  نوجوان به دلیل رفتارهای احساسی و غالب بودن هیجانات بر منطق، مستعد روابط ناپخته و عاشقانه جنسی می‌باشد این رفتارهای پرخطرجنسی موجب پیامدهای منفی ناخوشایند و مخرب جسمی، روانی و اجتماعی به خصوص در دختران نوجوان می‌گردد. برهمین اساس این مطالعه با هدف بررسی الگوی فرآیند موازی گسترده بر خویشتن‌داری جنسی  نوجوانان دختر انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی بر روی50 نفر از دانش‌آموزان دختر سال دوم دوره متوسطه مدرسه سماء شهر علی‌آباد کتول در سال 1399 انجام شد. روش نمونه‌گیری به صورت تخصیص تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خویشتن‌داری جنسی  Sexual Abstinence Questionnaireبود. پژوهشگر در گروه آزمون 8 جلسه آموزش گروهی براساس الگوی فرآیند موازی توسعه یافته (45-60دقیقه) هفتگی برگزار نمود. در گروه کنترل نیز آموزش‌های روتین مدرسه اجرا می‌شد. در پایان، اطلاعات بعد از وارد شدن در نرم افزار آماری spss نسخه 21 توسط آزمون آماری (تی مستقل، تی زوج و آنکوا) تحلیل گردید.
 یافتهها: آزمون تی مستقل درخویشتن‌داری جنسی دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله اختلاف معنی‌داری نشان نداد(14/=P). ولی بعد از مداخله بین دو گروه از نظر خویشتن‌داری جنسی اختلاف معنی‌داری نشان داد(01/0> P).  همچنین آزمون آنکو با حذف اثر پیش آزمون اختلاف معنیداری را در تغییر نمره خویشتن داری نشان داد01/0 >p، 64/0= Eta). 
نتیجهگیری: با توجه به اثربخش بودن الگوی فرآیند موازی توسعه یافته بر خویشتن‌داری جنسی دختران نوجوان، می‌توان گفت افزایش آگاهی نوجوانان در خصوص رفتارهای پرخطر جنسی و ایجاد حساسیت درخصوص رفتارهای پرخطر می‌توان ضمن افزایش درک دختران از بروز رفتارهای پرخطر پیشگیری نمود.
واژگان کلیدی: الگو فرآیند موازی گسترده، خویشتن‌داری جنسی، نوجوانان
زمینه و هدف:  نوجوان به دلیل رفتارهای احساسی و غالب بودن هیجانات بر منطق، مستعد روابط ناپخته و عاشقانه جنسی می‌باشد این رفتارهای پرخطرجنسی موجب پیامدهای منفی ناخوشایند و مخرب جسمی، روانی و اجتماعی به خصوص در دختران نوجوان می‌گردد. برهمین اساس این مطالعه با هدف بررسی الگوی فرآیند موازی گسترده بر خویشتن‌داری جنسی  نوجوانان دختر انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی بر روی50 نفر از دانش‌آموزان دختر سال دوم دوره متوسطه مدرسه سماء شهر علی‌آباد کتول در سال 1399 انجام شد. روش نمونه‌گیری به صورت تخصیص تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خویشتن‌داری جنسی  Sexual Abstinence Questionnaireبود. پژوهشگر در گروه آزمون 8 جلسه آموزش گروهی براساس الگوی فرآیند موازی توسعه یافته (45-60دقیقه) هفتگی برگزار نمود. در گروه کنترل نیز آموزش‌های روتین مدرسه اجرا می‌شد. در پایان، اطلاعات بعد از وارد شدن در نرم افزار آماری spss نسخه 21 توسط آزمون آماری (تی مستقل، تی زوج و آنکوا) تحلیل گردید.
 یافتهها: آزمون تی مستقل درخویشتن‌داری جنسی دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله اختلاف معنی‌داری نشان نداد(14/=P). ولی بعد از مداخله بین دو گروه از نظر خویشتن‌داری جنسی اختلاف معنی‌داری نشان داد(01/0> P).  همچنین آزمون آنکو با حذف اثر پیش آزمون اختلاف معنیداری را در تغییر نمره خویشتن داری نشان داد01/0 >p، 64/0= Eta). 
نتیجهگیری: با توجه به اثربخش بودن الگوی فرآیند موازی توسعه یافته بر خویشتن‌داری جنسی دختران نوجوان، می‌توان گفت افزایش آگاهی نوجوانان در خصوص رفتارهای پرخطر جنسی و ایجاد حساسیت درخصوص رفتارهای پرخطر می‌توان ضمن افزایش درک دختران از بروز رفتارهای پرخطر پیشگیری نمود.
واژگان کلیدی: الگو فرآیند موازی گسترده، خویشتن‌داری جنسی، نوجوانان
زمینه و هدف:  نوجوان به دلیل رفتارهای احساسی و غالب بودن هیجانات بر منطق، مستعد روابط ناپخته و عاشقانه جنسی می‌باشد این رفتارهای پرخطرجنسی موجب پیامدهای منفی ناخوشایند و مخرب جسمی، روانی و اجتماعی به خصوص در دختران نوجوان می‌گردد. برهمین اساس این مطالعه با هدف بررسی الگوی فرآیند موازی گسترده بر خویشتن‌داری جنسی  نوجوانان دختر انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی بر روی50 نفر از دانش‌آموزان دختر سال دوم دوره متوسطه مدرسه سماء شهر علی‌آباد کتول در سال 1399 انجام شد. روش نمونه‌گیری به صورت تخصیص تصادفی ساده در دو گروه آزمون و کنترل انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خویشتن‌داری جنسی  Sexual Abstinence Questionnaireبود. پژوهشگر در گروه آزمون 8 جلسه آموزش گروهی براساس الگوی فرآیند موازی توسعه یافته (45-60دقیقه) هفتگی برگزار نمود. در گروه کنترل نیز آموزش‌های روتین مدرسه اجرا می‌شد. در پایان، اطلاعات بعد از وارد شدن در نرم افزار آماری spss نسخه 21 توسط آزمون آماری (تی مستقل، تی زوج و آنکوا) تحلیل گردید.
 یافتهها: آزمون تی مستقل درخویشتن‌داری جنسی دو گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله اختلاف معنی‌داری نشان نداد(14/=P). ولی بعد از مداخله بین دو گروه از نظر خویشتن‌داری جنسی اختلاف معنی‌داری نشان داد(01/0> P).  همچنین آزمون آنکو با حذف اثر پیش آزمون اختلاف معنیداری را در تغییر نمره خویشتن داری نشان داد01/0 >p، 64/0= Eta). 
نتیجهگیری: با توجه به اثربخش بودن الگوی فرآیند موازی توسعه یافته بر خویشتن‌داری جنسی دختران نوجوان، می‌توان گفت افزایش آگاهی نوجوانان در خصوص رفتارهای پرخطر جنسی و ایجاد حساسیت درخصوص رفتارهای پرخطر می‌توان ضمن افزایش درک دختران از بروز رفتارهای پرخطر پیشگیری نمود.
متن کامل [PDF 478 kb]   (1342 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/10/10 | پذیرش: 1401/6/10 | انتشار: 1401/6/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.