TY - JOUR T1 - Presentation of an ACT-SMART Educational Planning Pattern for Violence in the Overriding Division TT - ارائه الگوی برنامه‌ریزی مدون آموزشی مبتنی بر ACT- SMAR در رویارویی با خشونت در بخش اورژانس JF - ndhj JO - ndhj VL - 9 IS - 2 UR - http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-203-fa.html Y1 - 2019 SP - 15 EP - 21 KW - Cognitive Educational Planning Pattern KW - Violence KW - Aggression KW - Nurse KW - Emergency N2 - زمینه و هدف:‌ مطالعات نشان داده که بیش از 25 درصد پرستاران صلاحیت حرفه ای در زمینه اداره خشونت و پرخاشگری را کسب نکرده اند. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر الگوی برنامه‌ریزی مدون آموزشی بر پرستاران در رویارویی با خشونت در بخش اوررژانس انجام شد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مداخله ای، 90 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی منتخب شهرستان خرم آباد به روش تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند .اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای که روایی و پایایی آن با استفاده از روش بازآزمایی و اعتبار محتوا مورد تأیید قرار گرفت، قبل و یک ماه بعد از اجرای برنامه آموزشی جمع آوری گردید. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که بیشتر پرسنل در سنین بین 35-26 سال، 2/52 درصد زن، 8/97 درصد بودند. همچنین 4/44 درصد پرستاران گروه آزمون و 9/28 درصد پرستاران گروه کنترل انواع خشونت کلامی را حداقل یکبار در ماه و 8/38 درصد نمونه های گروه آزمون 2/22 درصد نمونه های گروه کنترل حداقل یکبار در هفته قربانی خشونت کلامی هستند و از نظر بروز خشونت کلامی تفاوتی میان دو گروه کنترل و مداخله وجود ندارد(236/0=p). نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که اجرای برنامه آموزشی در جهت کنترل و پیشگیری خشونت در بخش های اورژانس می تواند به طور نسبی منجر به کاهش مواجهه پرستاران اورژانس با خشونت و پرخاشگری بیمار یا همراه بیماران گردد. M3 ER -