RT - Journal Article T1 - The evaluation prenatal preparation classes in knowledge, attitude and practice in pregnant mothers JF - ndhj YR - 2014 JO - ndhj VO - 4 IS - 6 UR - http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-85-fa.html SP - 73 EP - 81 K1 - Group education K1 - prenatal care K1 - knowledge K1 - attitude K1 - practice AB - زمینه و هدف: این مطالعه با هدف تأثیر کلاس‌های آموزش گروهی آمادگی برای تولد بر دانش، نگرش و عملکرد مادران باردار انجام شد. مواد و روش‌ها: مطالعه مداخله‌ای با 85 مادر داوطلب شرکت در کلاس‌های آمادگی برای زایمان در 6 گروه 15- 14 نفره طراحی شد. کلاس‌ها هر 2 هفته یک بار در بیمارستان طالقانی شهر اراک برگزار شد. در این کلاس‌ها دانش و مهارت‌های لازم در زمینه بارداری و مراقبت‌های آن، تغذیه، ورزش، نحوه صحیح شیردهی، مراقبت‌های بعد از زایمان و نوزاد آموزش داده شد. روش‌های آموزشی سخنرانی، فیلم، مولاژ و پمفلت بودند. در پایان داده ها توسط آزمون کای دو، ویلکاکسون آنالیز شدند. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد میانگین آگاهی مادران در مورد مراقبت‌های دوران بارداری از 2/5 ±91/17 قبل از آموزش به 2/7± 4/25 بعد از آموزش افزایش یافت (001/0p =). همچنین قبل از آموزش 1/63 درصد مادران نگرش خوبی به مراقبت‌های دوران بارداری داشتند که بعد از آموزش به 1/94 درصد رسید ( 001/0 p= ). 5/50 درصد پس از زایمان از روش‌های ایمن برای جلوگیری از بارداری استفاده کرده و 80 درصد تا 5 ماهگی از تغذیه انحصاری استفاده کرده بودند. نتیجه‌گیری: استفاده از روش آموزش گروهی می تواند در افزایش دانش، نگرش و عملکرد مادران باردار موثر باشد. LA eng UL http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-85-fa.html M3 ER -