@article{ author = {}, title = {Assessment reasons for patient’s dispatch from Imam Jafar Sadeq hospital in Aligoudarz to others health centers in 1387-1386}, abstract ={Background & Objectives:  Every year, thousands of people die or suffer from irreversible lesions due to lack of timely and adequate health services. Proper management in dispatch system not only could reduce risks and expenses, but also, will reform health care system in the country according to experts in the field of health. This study assesses situation of dispatch system from Imam Jafar Sadeq hospital in Aligoudarz to others health centers in 1386-1387. Materials and Methods: This study is a descriptive study. Study sample was compromised all patients referred to Imam Jafar Sadeq hospital in aligoudarz that  their dispatch  to other health center was necessary. In order to data gathering,  Registered and archival documents of these patients completed by the clinical supervisor were used .finally, Data were analyzed by descriptive statistics.  Results: Results showed  71.6 percent  successfully dispatched patients from 556 cases during 9 months. Most patients transferred due to deficiency of expert (69/61 percent) and lowest percent of patients transferred due to deficiency of hospital bed. The mean time of admission of patient in other health center was 80 minutes. Conclusion: Finding of This study showed that correct planning and proper distribution of expert staff , hospital beds and equipment among different regions could  result in survival of patients and prevention of spoil humanistic and economic powers.}, Keywords = {Patient, Health center, Dispatch system}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {1-10}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {بررسی علل موارد اعزام بیماران از بیمارستان امام جعفر صادق(ع) الیگودرز به سایر مراکز (از ابتدای دیماه سال1386 تا انتهای مهرماه 1387(}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: هر ساله هزاران نفر به دلیل عدم ارائه خدمات به موقع و کافی فوت شده و یا دچار ضایعات غیر قابل برگشت می شوند مدیریت سیستم اعزام نه تنها می تواند به کاهش خطرات و هزینه ها کمک کند، بلکه به اعتقاد صاحب نظران حوزه بهداشت و درمان، اجرای درست آن اصلاح نظام بهداشت و درمان کشور را در پی خواهد داشت. مطالعه حاضر با هدف تعیین چگونگی و علل موارد اعزام در بیمارستان امام جعفر صادق الیگودرز (ع) به سایر مراکز درمانی در طی یک سال صورت گرفته است. مواد و روشها : مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی گذشته نگر است که جامعه پژوهش آن تمامی بیماران مراجعه کننده به  بیمارستان امام جعفر صادق الیگودرز(از ابتدای دیماه سال1386 تا انتهای مهرماه 1387( بوده که برای آنها از طرف پزشک معالج درخواست اعزام به سایر مراکز صورت گرفته است.ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات، دفتر ثبت و مدارک بایگانی شده این بیماران بود که توسط سوپروایزر تکمیل شده بود. اطلاعات پس از استخراج بوسیله آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: نتایج نشان داد که طی 9ماه(از ابتدای دیماه 1386 تا انتهای مهرماه1387) مجموعا 556 مورد اعزام از سوی پزشکان درخواست شده است که از این تعداد 6/71 درصد آنها با موفقیت اعزام شده اند. بیشترین علت اعزام مربوط به کمبود متخصص ( 69/61 درصد) و کمترین علت مربوط به کمبود تخت می باشد.میانگین کلی فاصله زمانی اعلام شرح حال تا اخذ پذیرش 80 دقیقه به دست آمد. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر مبنی بر آمار بالای اعزام بیماران و علل آن نشان می دهد که برنامه ریزی صحیح در زمینه تامین نیروهای متخصص و متناسب ساختن تعداد تختها و تجهیزات بیمارستانی با نیاز یک منطقه هم می تواند به حفظ بقاء بیماران کمک نماید و نیز از اتلاف نیروهای انسانی و اقتصادی سازمانها جلوگیری نماید.}, keywords_fa = {اعزام بیماران, مراکز درمانی, انتقال بین بیمارستانی}, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-21-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-21-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {The relationship between women\'s anxiety during pregnancy and labor outcomes in Larestan hospitals (2009)}, abstract ={Background & Objective: in regard to importance of maternal mental health and its effect on forming neonatal health , the main purposes of this article were assessment the effects of maternal anxiety on pregnancy outcome and neonatal' health . Materials & Methods: A descriptive-analytical study was done to determine relationship between variables and a convenience sampling procedure adapted in order to select subjects (n=150).  State and trait anxiety inventory, health assessment checklist and demographic variables form  were applied and completed by subjects immediately after stabilizations of theirs post partum conditions. Results: The mean of state and trait anxiety scores in pregnant women were 42.26 ± 13.33 and 38.70± 10.75 respectively. There were a relationship between period of pregnancy and trait anxiety score (r =-0/190, p= <.05) and between number of children and stat anxiety score (r=-0/178, p= <.05). Also a significant relationship was found(p= < .05) between previous history of abortion and stat & trait anxiety scores, pregnancy interest and stat & trait anxiety scores, previous history of Dystocia and trait anxiety score, previous history of low birth weight and trait anxiety score. Conclusion: ultimately,  According to the results of this study we can conclude that maternal mental status could affect pregnancy outcomes and neonatal' health.}, Keywords = {Anxiety, Pregnant women, Labor outcome}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {11-21}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {بررسی رابطه اضطراب زنان در دوران بارداری و پیامدهای زایمان در بیمارستان های شهرستان لار در سال 1388}, abstract_fa ={مقدمه و هدف : با توجه به این که سلامت روانی مادر در شکل گیری سلامت نوزاد نقش مهمی را ایفا می کند، لذا هدف مطالعه حاضر، بررسی اثر اضطراب مادر در دوران بارداری بر روند زایمان و سلامت نوزاد می باشد. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی – تحلیلی است. تعداد 150 نمونه به روش نمونه گیری آسان به مطالعه وارد شدند. ابزارگردآوری داده ها در این تحقیق پرسشنامه حالت و صفت اشپیلبرگر، پرسشنامه بررسی ناهنجاریهای نوزاد و پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی بود. پرسشنامه ها بلافاصله پس از مساعد شدن وضعیت واحدهای مورد پژوهش به وسیله آنها تکمیل شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار میزان اضطراب زنان باردار به ترتیب33/13± 26/42برای اضطراب آشکار و 75 /10±70/38 برای اضطراب پنهان بود. یافته های این مطالعه نشان داد که بین طول مدت حاملگی و اضطراب پنهان (05/0, p <  190/0 (r = - و بین تعداد فرزندان و اضطراب آشکار زنان باردار (05/.0 p< و178/0-r=  ) رابطه معنی داری از لحاظ آماری وجود دارد. همچنین بین سابقه سقط قبلی و اضطراب آشکار و پنهان، علاقه به بارداری و اضطراب آشکار و پنهان، سابقه زایمان سخت و اضطراب پنهان، سابقه تولد نوزاد کم وزن  و اضطراب پنهان رابطه معنی داری از لحاظ آماری وجود داشت(05/0 p<). نتیجه گیری: بر اساس یافته های حاصل از این پژوهش می توان نتیجه گرفت وضعیت روانی مادر در دوره بارداری بر روند زایمان و سلامت نوزادان مؤثر است.}, keywords_fa = { اضطراب, زنان باردار, پیامدهای زایمان}, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-22-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-22-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {Prevalence of depression and associated factors in nursing students Joundishapour}, abstract ={  Background & Objectives: Mental health is considered as one of the most important indexes of community health Among the most common psychiatric disorders in communities.  Depression is one of the most common psychiatric illness that effect all community groups and categories . Depression is  a common, debilitating and potentially life threatening disorder could  prevent promotion of  individual achievements and the ability to perform actions and tasks that he is responsible for and as a result  could impair people’s health and progress in  the society.  University Students due to the changes of living place, separation from family, academic stress and other reasons are at higher risk for this disorder. This matter is important in students of medical sciences, especially nursing students that  are involved in maintaining their individual physical and mental health . therefore, these students are very important because of their professional character and nature of course. This Study has been done to measure the status of depression among nursing students to achieve the research objectives that certainly identify the prevalence and factors leading to depression. Materials & Methods: This study is a cross sectional study. study samples was consisted of 70  nursing students in  Jondishapour Medical Sciences that  randomly  were chosen. Questionnaire “Beck Depression “ was applied as study instrument  . Relevant factors such as: sex, birth, being native, field of interest, family history of depression, family problems and socio - economic status, parental death, semester, and educational status were assessed. Finally,Data were analyzed with statistics - descriptive analysis. Results: The results of this study showed that overally 7 / 35 percent of nursing students were affected by Depression; 8 / 31 percent of boys and 6 / 27 percent of girls are included. There was a significant relationship Between Depression and  the semester  (p=0.03). Parental death, interest to field ,and being native with depression showed a significant relationship (p>0.05). Conclusion: The results of this study indicated  the prevalence of depression among students. some measures must be taken to reduce environmental and  individual stresses in university students. Detection and follow up high risk cases, especially in the younger generation is considered  very  important to prevent the debilitating effects of this disorder.}, Keywords = {Depression, Students, Nursing}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {22-29}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {بررسی شیوع افسردگی و برخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز}, abstract_fa ={مقدمه : سلامت روان یکی از مهم ترین شاخصه های سلامت و بهداشت یک جامعه قلمداد می گردد. در میان اختلالات روانی شایع در جوامع افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های اعصاب و روان است که همه گروه ها و رده های جامعه را در بر می گیرد.افسردگی یک بیماری شایع ، ناتوان کننده و به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است که مانع پیشرفت و اعتلای فرد شده و از توانایی انجام اعمال و وظایفی را که بر عهده وی می باشد جلوگیری خواهد نمود و خود این امر باعث اختلال در سلامت و پیشرفت جامعه و عواقب ناشی از آن خواهد شد. دانشجویان به دلیل تغییر محل زندگی، جدایی از خانواده، تنش های تحصیلی و سایر علل دیگر از گروههای در معرض خطر این اختلال محسوب می شوند، این مسئله خصوصا در دانشجویان علوم پزشکی به ویژه دانشجویان پرستاری که درگیر حفظ سلامت جسمی و روانی افراد جامعه هستند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ بنابراین سلامت روان این دانشجویان به دلیل خصوصیت و ماهیت حرفه ایشان از اهمیت بسزایی برخوردار است. مطالعه حاضر به منظور سنجش وضعیت افسردگی در بین دانشجویان پرستاری انجام گرفته است تا با دستیابی به اهداف پژوهش که همانا شناسایی شیوع و عوامل مؤثر در ایجاد افسردگی است، بتوان برنامه ریزی آموزشی و تربیتی آنان را مورد بازنگری قرار داد.  مواد و روش ها: این تحقیق یک مطالعه مقطعی می باشد. تعداد نمونه های مورد پژوهش 70 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بودندکه به صورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه به کار رفته، شکل کوتاه پرسشنامه استاندارد افسردگی بک بود. عوامل مرتبط شامل: جنس، رتبه تولد، بومی و غیر بومی بودن ، علاقمندی به رشته تحصیلی، سابقه افسردگی در خانواده، مشکلات خانوادگی و وضعیت اقتصادی-اجتماعی، فوت والدین، ترم تحصیلی ، وضعیت تحصیلی و رضایت از دانشگاه می باشد که با آمارهای توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که به طور کلی 7/35 درصد از دانشجویان رشته پرستاری به درجاتی از افسردگی مبتلا هستند؛که 8/31 درصد از  پسران و 6/27 درصد از دختران را شامل می شود. میزان افسردگی با ترم تحصیلی ارتباط معنی دار آماری نشان داد (03/0P=). هم چنین افسردگی با فوت والدین، وضعیت سکونت و علاقمندی به رشته تحصیلی ارتباط معنی دار آماری نشان داد ( 05/0P>). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر که بیانگر فراوانی افسردگی در بین دانشجویان است، باید تدابیری اتخاذ گردد تا استرس های فردی و محیطی دانشجویان کاهش یابد. کشف و پیگیری موارد بیماری خصوصا در نسل جوان به منظور پیشگیری از عوارض ناتوان کننده بیماری امر مهمی تلقی می شود.  }, keywords_fa = { افسردگی, دانشجویان , پرستاری}, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-23-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-23-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {The effects of educational interventions on knowledge and attitude of}, abstract ={Background and objectives: Pregnancy period is one of the most risky periods of women’s life  and nutrition is one of the most important factors related to maternal and foetal health .The aim of this semi-experimental study was evaluating  the  effect of educational intervention on women knowledge and  their attitude towards  nutrition in pregnancy period. Materials & Methods: The samples were  80 pregnant women selected by cluster sampling  method in Gorgan health service centers. Data collected by a valid and reliable questionnaire completed by samples during pretest. Then an educational program has done, during 2 hours. Two months later, participants completed the same questionnaire as post test. data were analyzed by Kruskal –Wallis ,  Mann-Whitney and Pierson correlation SPSS software V 11.5, confident interval was(p <0.05). Results: Results showed that level of knowledge was low in 51.5%  of samples and only 9.1 percent had high  level of knowledge in pretest. Finally,  Level of knowledge  and attitude  increased dramatically after post test. Conclusion: According to the results it seems necessary to have educational interventions for pregnant women in order  to increase their knowledge and attitudes towards their nutrition during pregnancy period   and as a result to promote women and society health.}, Keywords = {Educational intervention, knowledge, Attitude, Pregnant women, Nutrition, Education}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {30-38}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی و نگرش زنان باردار درمورد تغذیه دوران بارداری}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: بارداری از پرمخاطره ترین دوره های زندگی زنان است و تغذیه این دوران سلامت مادر و جنین را تحت تاثیر قرار می دهد. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر میزان آگاهی و نوع نگرش زنان باردار در مورد تغذیه دوارن بارداری انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه به روش نیمه تجربی در مورد 80 زن باردار مراجعه کننده به پایگاه های بهداشتی شهر گرگان که به صورت خوشه ای انتخاب شده بودند انجام شد. پس از انتخاب نمونه ها پرسشنامۀ پیش آزمون شامل سوالات دموگرافیک، سوالات مربوط به آگاهی و نگرش توسط شرکت کنندگان تکمیل گردید و سپس طی یک جلسه دوساعته برنامه آموزشی دربارۀ تغذیه دوران بارداری توسط کاشناسان آموزش دیده اجرا شد. دو ماه بعد همان پرسشنامه مجددا توسط نمونه ها تکمیل گردید. داده ها بوسیله نرم افزار آماری  spss و تست های غیرپارامتریک من ویتنی و کروسکال والیس و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری(05/0 p <) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نمرات حاصل ازپرسشنامه های آگاهی و نگرش در سه سطح خوب، متوسط و ضعیف رده بندی شد. یافته ها: 5/51 درصد شرکت کنندگان دارای میزان آگاهی کم، 4/39 درصد دارای آگاهی متوسط، و 1/9 درصد دارای آگاهی خوب بودند. آگاهی ضعیف پس از آموزش از 5/51 درصد به 3/34 درصد رسید. نگرش ضعیف بعد از آموزش از5/37 درصد به 20درصد رسید(05/0 p <). بین میزان آگاهی و سن، شغل همسر، درآمد خانواده و تحصیلات ارتباط معنی دار دیده شد (05/0 p < ). نتیجه گیری: آگاهی زنان باردار درمورد تغذیه دوران بارداری بطور کلی کم بوده است، با انجام مداخله آموزشی این میزان افزایش معنی دار نشان داد. پس از آموزش نمره نگرش نیز بطور معنی دار افزایش یافت. بر اساس نتایج این پژوهش انجام مداخلات آموزشی درزمینه تغذیه دوران بارداری به مادران باردار ضروری به نظر می رسد.  }, keywords_fa = {مداخله آموزشی, آگاهی, نگرش, زنان باردار, تغذیه, آموزش}, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-24-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-24-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {Review of usage, advantages and disadvantages :electronic education in medical education}, abstract ={Background & Objectives: Increasingly accessibility  to appropriate software and hard ware in electronic education specially  development of world –wide web ,  has opened new horizon for educational institutions .It seems  really necessary ,the usage of these possibilities for education to help development of educational quality via  learner – based methods, continueous and active learning ,interaction in learning and multimedia dimension . Materials and Methods: This article is a review article has been done through searching in library references  and valid  web sites. Results: Learning purposes in Iran is compromised : educational ,cultural ,social ,researching ,economical and scientific objects. Due to flexibility of this type of education , it is more practical and effective for persons and students can’t be  present in formal educational sessions due to different personal causes like participation in clinical course. one of the most important groups of these students with different  and extended needs are medical students. in this educational  way ,it is possible to control patients from remove distances. Conclusion: With regarding to  many advantages that exist  for  this type of education   like accessibility and no restrictions,  it has got some drawbacks as well. The most significant disadvantages are ; no face to face relation and group communication . hope to  solve this problems in the future trough different practical steps.}, Keywords = {Advantages , Disadvantages ,Electronic education ,Usage, Medical education}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {39-44}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {مروری بر کاربرد، مزایا و معایب آموزش الکترونیک در علوم پزشکی}, abstract_fa ={مقدمه و هدف : گسترش روز افزون دسترسی به سخت افزارها و نرم افزارهای مناسب برای آموزش الکترونیکی، بخصوص توسعه شبکه جهان گستر وب، افق جدیدی را پیش روی موسسات آموزشی نهاده است. به نظر می رسد استفاده از این امکانات برای آموزش، به تحقق برخی آزمون ها چون ملاک های کیفیت آموزش از جمله فراگیرمحوری، یادگیری مادام العمر، یادگیری فعال، تعامل در یادگیری و چند رسانه ای بودن، کمک می کند.این مطالعه با هدف مروری بر مزایاو معایب آموزش الکترونیک جهت بکارگیری موثرتر در آموزش پزشکی صورت گرفته است. مواد و روشها: مطالعه حاضر با روش مروری بر منابع کتابخانه ایی و سایتهای معتبر اینتر نتی انجام شده است. یافته ها:  اهداف آموزش الکترونیکی در ایران شامل اهداف آموزشی ،فرهنگی ،اجتماعی،پژوهشی ،اقتصادی وعلمی می باشد.انعطاف پذیری این نوع آموزش برای افرادی که به دلیل تعهدات شغلی یا شخصی مثل کار آموزیها و دوره های آموزشی در بالین قادر به شرکت کردن در یک کلاس رسمی نیستند, محیط آموزشی مناسبی را فراهم می آورد. همچنین  برای دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی  که در ساعات متغیر کار می کنند یا اشخاصی که به دلیل استراحت در منزل، شا نس حضور در دانشگاه را ندارند درحالیکه دیگران در همان زمان، در کلاسها شرکت می کنند، بسیار مفید است . نتیجه گیری: در برابر مزایای بسیار فراوان آموزش الکترونیکی ازجمله عدم ضرورت شرکت در کلاسها و امکان بهره برداری از اطلاعات در هر زمان از شبانه روز برای دانشجویان و کارکنان حرف پزشکی ،عدم امکان برقراری ار تباط چهره به چهره و نداشتن ار تباطات گروهی از معایب آن است که انتظار میرود با دور اندیشی و دید همه جانبه این موانع هم بیش از پیش مرتفع گردد.  }, keywords_fa = { مزایا,معایب ,آموزش الکترونیک ,کاربرد,آموزش پزشکی}, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-25-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-25-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {Assessment of different methods to cope with stress amongst patients suffer from MS in MS Association in Tehran City in 2008}, abstract ={Background & Objectives: Multiple sclerosis (M.S) is one of the common autoimmune diseases that effects central nervous system. It is an unpredictable disease can gradually lead  to changes in patient’s life style and as a result progress to inability. MS results in various stresses in patients’ lives. It seems useful to  know copying methods with stress in patients’ lives .The object of this study was to determine different methods of  coping with stress in MS patients referred to MS Association in Tehran City in 200 Materials & Methods: This research was a descriptive and analytical study. In this study 2oo eligible men and women who were suffering from M.S disease were selected. Study instrument was questionnaire completed with interview. Sampling was done with convenience method. data were analyzed with SPSS version 11.5 through descriptive statistical (such as: percent, mean, standard deviation) . Inferential statistical (such as: Chi-square, Fisher's Exact Test) methods. Results: Findings showed significant relation between educational level, occupation, family income level and supportive resources with ways to cope with stress. Conclusion: According to the results of this study, different ways to cope with stress amongst MS patients were undesirable. Ultimately , it seems necessary to identify stress sources to improve their quality of life, provide appropriate education for coping and adapting with the stresses due to chronic disease .}, Keywords = {Multiple sclerosis, Coping ways, Stress}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {45-54}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {بررسی روش های سازگاری با استرس در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مراجعه کننده به انجمن ام.اس ایران}, abstract_fa ={مقدمه و هدف : بیماری مولتیپل اسکلروزیس نوعی بیماری پیشرونده و تحلیل برنده سیستم عصبی مرکزی می باشد. این بیماری غیر قابل پیش بینی و یکی از مهمترین بیماری های تغییر دهنده زندگی فرد است و بتدریج فرد را به سمت ناتوانی پیش می برد و سبب بروز استرس های گوناگون در ابعاد مختلف زندگی بیماران می گردد. به نظر می رسد آگاهی از میزان روش های سازگاری با استرس بیماران می تواند گامی موثر در جهت مقابله با استرس باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی و تعیین میزان استرس در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مراجعه کننده به انجمن ام. اس ایران انجام شده است. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است. تعداد 200 نفر از بیماران  مبتلا به ام.اس مراجعه کننده به انجمن ام. اس ایران در سال 1387 که شرایط ورود به مطالعه را داشتند به عنوان نمونه انتخاب شدند. نمونه گیری به روش نمونه گیری آسان و در دسترس بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود که به روش مصاحبه تکمیل گردید.اعتبار ابزار از طریق اعتبار محتوی و اعتماد علمی آن به روش آزمون مجدد انجام گردید. اطلاعات پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی (کای دو و آزمون دقیق فیشر و ضریب همبستگی اسپیرمن) و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد5/64 درصد واحدهای مورد پژوهشزن، 32 درصد نمونه ها در رده سنی 49-40 سال و 5/50 درصد متأهل، 5/41 درصد نمونه ها دارای تحصیلات در سطح دیپلم و 63 درصد شاغل بوده اند. 5/50 درصد واحدهای پژوهش در زمینه سازگاری با استرس در وضعیت نامطلوب قرار داشتند و بین میزان روش های سازگاری با استرس و سطح تحصیلات ، شغل و میزان درآمد خانواده و داشتن منابع حمایتی  ارتباط آماری معنی داری وجود داشت. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان می دهد واحد های مورد پژ‍وهش در زمینه روش های سازگاری با استرس در وضعیت نامطلوب قرار داشتند و استرس می تواند بر شدت و عود بیماری و در نهایت کیفیت زندگی بیماران تأثیر گذار باشد لذا شناسایی عوامل استرس زا و ارائه آموزش های لازم جهت ارتقاء کیفیت زندگی ضروری به نظر می رسد.  }, keywords_fa = { مولتیپل اسکلروزیس , روش های سازگاری, استرس}, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-26-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-26-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {Assessment of Importance and level of Meeting of Parental Needs of Hospitalized Children: comparison of parents and nurses perspectives.}, abstract ={Background & Objectives: Parental needs of hospitalized children in some literatures give some attention, but few studies compare parents and hospital staff’s perspectives about importance and satisfaction of parental needs of hospitalized children. The Aim of this study was to Compare Parent’s and Nurse’s Perceptions of Parental Needs of Hospitalized Children. Materials & Methods: This research is a cross sectional survey that has been done in 1385(2006) in pediatric hospitals of Tehran University of Medical Sciences. Sampling was done with easy method and Study sample included 150 parents of hospitalized children and 80 nurses in pediatric hospitals. Data gathering tool was "Parental needs of hospitalized child” questionnaire that is made by “Kristjánsdóttir" (1996). Data analysis was done using descriptive and analytical methods. Results: Research findings showed that in both parents and nurses perspectives, all of parents needs was important. Among all categories of parental needs, meaningful relationship was  found only between the parents and nurses perspectives toward importance of parental needs (P value=0/007). Parents and nurses believed that parent’s needs are met partly. There wasn't a meaningful relationship between the parents and nurses perceptions toward meeting parental needs (P value=0/666). Conclusion: Considering results of present research, parents and nurses had percept all of parental needs as important. Although,  There are some deficits in meeting these needs. Therefore, parent's cooperation with health care team for promoting recovery of sick child, considering parent’s needs is really necessary.}, Keywords = {Parent’s Needs, Nurse, Hospitalized child}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {55-64}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {بررسی اهمیت و میزان تأمین نیازهای والدین کودکان بستری : مقایسه دیدگاه والدین و پرستاران}, abstract_fa ={مقدمه و هدف : نیازهای والدین کودکان بستری در بعضی از منابع علمی تا حدودی مورد توجه قرار گرفته است، اما تعداد کمی از مطالعات انجام شده، دیدگاه والدین و پرسنل بیمارستان را در مورد اهمیت و میزان تأمین نیازهای والدین در بیمارستانها مورد مقایسه قرار داده اند. هدف از این مطالعه مقایسه دیدگاه والدین و پرستاران در مورد نیازهای والدین کودکان بستری در بیمارستانهای کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران بوده است. مواد و روشها : این پژوهش یک مطالعه پیمایشی و از نوع مقطعی است که در سال 1385 در بیمارستانهای کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. نمونه گیری به روش آسان صورت گرفته و نمونه پژوهش شامل 150 نفر از والدین حقیقی کودکان بستری و 80 نفر از پرستاران بود. ابزار گردآوری داده ها "پرسشنامه نیازهای والدین کودکان بستری " (NPQ)(کریس جان دوتیر) بود . برای توصیف یافته ها از آمار توصیفی و برای مقایسه نتایج ، از آزمون کای دو و من ویتنی یو استفاده شد . یافته ها : نتایج پژوهش نشان داد هر دو گروه والدین و پرستاران ، تمام گروههای نیاز والدین را دارای اهمیت می دانستند .از بین گروههای مختلف نیازهای والدین ، تنها در مورد میزان اهمیت نیازهای مربوط به اعتماد متقابل ، بین دیدگاه والدین و پرستاران ، تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (007/0= P)؛ و در سایر موارد ، تفاوت بین دیدگاه والدین و پرستاران ، از نظر میزان اهمیت نیازها ، معنی دار نبود . هر دو گروه والدین و پرستاران ، بیان کرده بودند که نیازهای والدین در بیمارستان ، تا حدودی برآورده می شوند . بین دیدگاه والدین و پرستاران از میزان برآورده شدن نیازهای والدین در بیمارستان ، تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت (666/0= P). نتیجه گیری : نتایج این پژوهش نشان داد والدین و پرستاران ، تمام نیازهای والدین را دارای اهمیت می دانستند و بر اساس دیدگاه آنها ، کاستیهایی در میزان برآوردن این نیازها به چشم می خورد . لذا همکاری متقابل والدین و تیم مراقبتی - درمانی جهت تسریع روند بهبودی کودک بستری با توجه به نیازهای والدین ، لازم و ضروری به نظر می رسد .  }, keywords_fa = {نیازهای والدین, پرستار, کودک بستری}, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-27-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-27-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {The effect of education on patient’s anxiety after myocardial infarction}, abstract ={Background: Cardiovascular diseases are so prevalence. myocardial infarction is one of the main causes of hospitalization among cardiovascular diseases has got many risk factors and problems. Anxiety is a problem these patients encounter after MI.  changes in blood pressure, heart rate and coronary vesseles attributed to psychologic factors such as anxiety . different studies on psychologic factors revealed that many techniques specifically, education is benefical in order to  reduce patient’s anxiety in various situations such as myocardial infarction. Objectives: To determine the effec of education on patient’s anxiety with myocardial infarction. Materials & Methods: This research was an experimental study has been done on 112  adult MI patients(62 in intervention group, 50 in control group).  The effect of education on level of anxiety of patients experienced their first myocardial infarction was measured by questionnaire. samples were selected from patients  at heart wards in selected hospitals related to Iran University and Beheshti University of Medical Science.ultimately, data were analysed with spss 15 and t- test. Results: The finding showed that education is benefical in reducing patient,s anxiety after a stressful experience such as myocardial infarction. Results also showed that was a significant difference between level of anxiety of patients before and after education. Conclusion: Results showed that difference of anxiety before and after educatin was 6.15 (SD = 0.97). This study results reveal that education after myocardial infarction decrease conditional anxiety. Therefore, a similar research on other patients for informational preparation (video tape education) and with other illnesses is recommended.}, Keywords = {Education, Anxiety, Myocardial infarction}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {65-75}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {بررسی تأثیر آموزش بر اضطراب بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: بیماری های قلبی عروقی از بیماری های شایع قرن بوده و تعداد آن رو به افزایش است. آنفارکتوس میوکارد یکی از شایعترین علل بستری بیماران قلبی می باشد که مشکلات متعددی دارند یکی از این مشکلات، اضطراب می باشد. تحقیقات نشان داده که اضطراب ایجاد شده می تواند باعث ایجاد اختلال در گردش خون عروق کرونر شود و در ضمن بر میزان فشارخون و ضربان قلب می افزاید. با توجه به اینکه یکی از علل افزایش اضطراب ترس از ناشناخته ها می باشد بنابراین انتظار میرود که با افزایش آگاهی بیماران از طریق آموزش، اضطراب آنان کاهش یابد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی می باشد در این پژوهش تعداد کل نمونه ها 112 نفر (62 نفر گروه آزمون و 50 نفر گروه کنترل) از بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد بودند که از طریق نمونه گیری مستمر و بطور تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل در بخش های قلب بیمارستانهای منتخب وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ایران و شهید بهشتی انتخاب گردیدند. ابتدا سطح اضطراب را در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد که اولین بار این تشخیص برایشان مطرح شده است و استرپتوکیناز دریافت کرده اند تعیین نموده وآموزش خود را اجرا و سپس متغیر ذکر شده را 4 ماه  بعد از آموزش مورد بررسی قرار داده و همچنین به مقایسه چگونگی این رفتار قبل و بعد از آموزش در دو گروه آزمون و کنترل پرداخته شده است. ابزار مورد استفاده پرسشنامه محقق ساخته اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه استاندارد اضطراب بک بود و تجزیه و تحلیل آماری با نرم افزار SPSS ویرایش 15 و آزمون آماری t زوج انجام شد. یافته ها: در این تحقیق میانگین نمره اختلاف اضطراب قبل و بعد از آموزش  15/6  با انحراف معیار 98/0 بوده است. نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که آموزش بر میزان اضطراب بیماران قلبی مبتلا به انفارکتوس میوکارد مؤثر بوده است، بطوریکه آموزش باعث کاهش میزان اضطراب آنها گردیده است. پیشنهاد می گردد جهت افزایش تأثیر آموزش علاوه بر سخنرانی و کتابچه آموزشی، روشهایی مانند فیلم و مهارتهای رفتاری لازم نیز آموزش داده شود.  }, keywords_fa = {اضطراب, آموزش, انفارکتوس میوکارد}, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-28-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-28-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {The effect of Infertility consultation sessions on the Marital relationship amongst infertile women .}, abstract ={Background & Objectives: Infertility leads to sexual and marital dissatisfaction. The purpose of this study was to determine the effect of counseling on infertile women’s sexual and marital satisfaction in fertility center in Tehran. Materials and Methods: This is a controlled clinical trial study on 100  eligible , infertile women . convenience sampling method was applied then  samples randomly divided into two groups (50 women in counseling and 50 women in control groups).  Data were collected through 3 demographic , marital and sexual satisfaction revealed lower satisfaction . finally, Data were analyzed with SPSS software and χ2 , Mann Whitney and willcoxon test(p <0/05). Results: The average of marital satisfaction in counseling group was 50.23 and in the control group was 54.97. We have obtained a considerable difference between two groups 3 months after intervention by man-Whitney test (U=776.000, P=0.036). The average of sexual satisfaction in counseling group was 36.11 and in the control group was 40.04. There was a significant difference between two group 3 months after intervention (U=741.500, P=0. 019). Conclusion: The results of this study supported that consultation sessions related infertility increased the sexual and marital satisfaction amongst infertile women.}, Keywords = {Infertility, Marital satisfaction, Sexual satisfaction, Counseling}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {76-89}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {بررسی اثرات مشاوره نازایی بر روابط زناشویی زنان نابارور}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: نازایی موجب کاهش رضایت جنسی و زناشویی می شود. هدف از انجام این مطالعه تعیین تأثیر مشاوره نازایی بر رابطه زناشویی زنان نابارور مراجعه کننده به مرکز باروری ولی عصر شهر تهران می باشد. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه مداخله‌ای می‌باشد. 100 زن نابارور که شرایط ورود به مطالعه را داشتند، به روش نمونه گیری آسان انتخاب ، سپس به روش تخصیص تصادفی در دو گروه مشاوره و کنترل قرار گرفتند. پژوهش در دو مرحله پیش آزمون و پیگیری 3 ماه بعد صورت پذیرفت. در گروه مشاوره ، مداخله طی 3 جلسه یک ساعتی و با فاصله 1هفته و برای هر فرد به صورت جداگانه صورت پذیرفت. ابزار گردآوری اطلاعات شامل 3 پرسشنامه کتبی مشخصات دموگرافیک، رضایت جنسی و رضایت زناشویی بود. امتیازات بالاتر در پرسشنامه رضایت جنسی و زناشویی بیانگر پایین تر بودن رضایت زوجین بود. اطلاعات جمع آوری شده توسط نرم افزار SPSS و روشهای آماری توصیفی و استنباطی (آزمون مجذور کای ، من ویتنی و ویلکاکسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت (05/0 P<). یافته ها: میانگین نمره رضایت جنسی 3 ماه پس از مداخله، در زنان گروه مشاوره37/8±00/36 = ±sd  mean و در زنان گروه کنترل69/7± 04/40 = ±sd  mean بود. آزمون من ویتنی ، اختلاف معنی داری بین رضایت جنسی زنان در دو گروه مشاوره و کنترل، 3 ماه پس از مداخله نشان داد (019/0= P). میانگین امتیازات کسب شده از پرسشنامه رضایت زناشویی3 ماه پس از مداخله در زنان گروه مشاوره 8/11± 23/50 = ±sd  meanو گروه کنترل64/12±97/54 = ±sd  mean بود. آزمون من ویتنی ، اختلاف معنی داری بین رضایت زناشویی زنان در دو گروه مشاوره و کنترل3 ماه پس از مداخله ، نشان داد (036/0   (P =. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که مشاوره موجب افزایش رضایت جنسی و زناشویی زنان نابارور می شود .  }, keywords_fa = {ناباروری, رضایت زناشویی, رضایت جنسی , مشاوره}, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-29-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-29-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2010} } @article{ author = {}, title = {Assessment of frequency of physical problem in children 7-11 years old in foster care centers}, abstract ={Bachground & Objectives: Every year thousands of children are accepted in the foster care centre because of several reasons. Most children are placed in foster care because of neglect, physical abuse, parental substance abuse, divorce and social- economic poverty. On the other hand, entry to these foster care centers and living in these centre, faced children with a lot of behavioral and health problems. In regard to this issue for assessing physical health status of 7-11 years children living in foster care centers in Tehran. Materiales & Methods : We performed a cross sectional study with 105 children (57 boy, 48girl). In this research, sampling was of type census and required information about child physical health was obtained by the physical exams based on  child health assessment form , study and assessment of child healt files and sometimes consultment with physicians . Resultes: Result have shown that most frequent type of physical  problem in these children was as follows:periodontal problems(90/5persent), skin(76/2persent),eyes(51/4persent),and respiratory system(40/1persent). Ki-scoare test showed that between physical health  and sex , age and duration of stay in these centers was no meaningfull relation. Conclusion: On the basis of these finding and results of researches in other contries, full attention and health facility should be given to these group of children and more studies to survey of factor that affected on their health has been recommended.}, Keywords = { Physical health, Children, Foster care centers}, volume = {1}, Number = {1}, pages = {90-101}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {اختلالات جسمی کودکان 11-7ساله ساکن مراکز نگهداری شبانه روزی}, abstract_fa ={مقدمه و هدف: زمینه و هدف:کودکان ساکن در مراکز نگهداری شبانه روزی علاوه بر مشکلاتی که در خانواده با آن مواجه بوده اند، در محیط مراکز نیز در معرض  مشکلات رفتاری و بهداشتی فراوانی قرار می گیرند.به همین منظور مطالعه ای با هدف بررسی وضعیت سلامت جسمی کودکان 11-7 ساله ساکن مراکز نگهداری شبانه روزی شهر تهران انجام گردید. مواد و روشها: این پژوهش  مطالعه ای مقطعی بود که برروی 105 کودک (57 پسر و 48 دختر)درسال1385  انجام گرفت. در این پژوهش نمونه گیری از نوع سرشماری بوده و اطلاعات مورد نیاز در رابطه با سلامت جسمی کودکان  از طریق معاینات فیزیکی و بر اساس فرم بررسی وضعیت سلامت کودکان ، مطالعه و بررسی  پرونده بهداشتی آنان بدست آمد. یافته ها:  نتایج نشان داد بطور کلی شایعترین اختلالات موجود در این گروه از کودکان به ترتیب شامل اختلالات دهان و دندان (5/90 درصد)، پوست (2/76 درصد) چشم (4/51 درصد) و سیستم تنفسی (1/40 درصد) است. آزمون کای اسکوئر نیز نشان داد:بین سلامت جسمی با جنس ،سن  و مدت زمان سکونت در مراکز ارتباط معنی‌دار وجود نداشت. نتیجه گیری:  از آنجا که کودکان ساکن مراکز نگهداری شبانه‌روزی از نظر سلامتی و بهداشت جزو گروههای پرخطر در جوامع محسوب می‌شوند لذا با توجه به یافته‌های بدست آمده در مطالعه حاضر ، انجام بررسی و رسیدگی بیشتر در خصوص ارتقاء سلامت این کودکان ضروری بنظر می رسد.  }, keywords_fa = { سلامت جسمی, کودکان, مراکز نگهداری شبانه روزی}, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-30-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-30-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2010} }