@article{ author = {}, title = {Effect of Small Group Education on Intradialysis Weight Gain and Blood Pressure in Hemodialysis Patients}, abstract ={Background & Aim: Many patients undergoing hemodialysis are not fully aware of the restrictions on the use of fluids Therefore afoul Problems such as overweight and hypertension. Increased awareness can correct the behavior and knowledge for the proper operation. The study on the effect of instructing small groups of over weight and blood pressure changes between the two sessions of hemodialysis in hemodialysis patients. Material & Methods: In this quasi-experimental study, data from 42 hemodialysis patients who were selected through census sampling was collected by check- list. Research environment was teaching hospital in Hamedan city.  Before intervention the mean of intradialysis weight gain due one week was measured. Then Small Group education performed in 4 sessions. The variable measured again after one week and one month after intervention. In order to analyze data, SPSS Software and descriptive and inferential statistics tests were used. Results: The mean weight gain between dialysis sessions before, one week and one month after the end of training sessions was respectively, 3.64, 1.34 and 1.71 kg (P<0.00). The mean systolic blood pressure before, one week and one month after training, was 139.7, 129.6 and 129.5 respectively (P<0.00) that In both, the differences were significant. Conclusion: Small group teaching methods can be used as an effective and cost-reduced weight and systolic blood pressure in dialysis patients is between two sessions thus this technique to increase the awareness and training to other chronic patients can be used.  }, Keywords = {Hemodialysis, Hypertension, Weight Gain, Small group, Education}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {5-10}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {تأثیر آموزش به شیوه گروه کوچک بر اضافه وزن و تغییرات فشار خون بین دو جلسه همودیالیز در بیماران همودیالیزی}, abstract_fa ={زمینه و هدف: بسیاری از بیماران تحت درمان با همودیالیز آگاهی کاملی از محدودیت مصرف مایعات ندارند لذا دچار مشکلاتی مانند افزایش وزن و فشارخون می‌شوند. افزایش آگاهی می‌تواند موجب تصحیح رفتارها و ارتقاء دانش آن‌ها برای عملکرد صحیح شود. این پژوهش با هدف تأثیر آموزش به شیوه گروه کوچک بر اضافه وزن و تغییرات فشار خون بین دو جلسه همودیالیز در بیماران همودیالیزی انجام شد. مواد و روش‌ها: در این پژوهش نیمه تجربی، اطلاعات از 42 بیمار همودیالیزی که به روش نمونه‌گیری از طریق سرشماری انتخاب شده بودند به وسیله چک‌لیست جمع­آوری شد. محیط پژوهش بیمارستان‌های آموزشی شهر همدان بود.  قبل از شروع جلسات آموزش به شیوه گروه کوچک، میانگین اضافه وزن و فشارخون سیستولیک بیماران هر روز و  طی یک هفته ثبت شد. پس از آن 4 جلسه آموزش به شیوه گروه کوچک انجام شد. یک هفته و یک ماه پس از اتمام جلسات، متغیرهای مورد نظر مجدداً اندازه­گیری شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار spss نسخه 17 استفاده شد. یافته‌ها:  میانگین اضافه وزن بین دو جلسه دیالیز قبل، یک هفته و یک ماه بعد از اتمام جلسات آموزشی به ترتیب 64/3، 34/1 و 71/1 کیلوگرم بود (00/0>p). همچنین میانگین فشارخون سیستولیک قبل، یک هفته و یک ماه بعد از آموزش به ترتیب 7/139، 6/129 و 5/129 بود (00/0>p) که در هر دو مورد این اختلاف معنادار بود. نتیجه‌گیری: آموزش به شیوه گروه کوچک می‌تواند به عنوان روشی مؤثر و کم هزینه موجب کاهش اضافه وزن و فشار خون سیستولیک بین دو جلسه همودیالیز در بیماران دیالیزی شود، همچنین می‌توان از این روش برای افزایش سطح آگاهی و آموزش به سایر بیماران مزمن استفاده نمود.}, keywords_fa = {همودیالیز, فشار خون, اضافه وزن, گروه کوچک, آموزش}, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-57-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-57-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2015} } @article{ author = {}, title = {The Effectiveness of group Cognitive-Behavioral Therapy on anxiety and Relapse rates in Addicted Individuals}, abstract ={Background & Aim: Addiction is a chronic, progressive and decisive destruction disease. Substance abuse is associated with many problems such as mental health problems that can induced to relapse in addicted individuals. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of group cognitive-behavioral therapy on anxiety and relapse prevention in addicted persons. Material & Methods: In this clinical trial study with semi-experimental method, 30 individuals who had been successfully detoxified at the Aligoodarz Clinics were divided into an experimental (15 subjects) and a control (15 subjects) group randomly. The experimental group underwent twelve 90 minutes sessions of cognitive-behavioral group. Both group received Beck's anxiety questionnaire and morphine test in pretest-posttest times. Data were analyzed by SPSS software 16 version using descriptive and inferential statistics. Results: Results showed significant decrease in anxiety scores at experiment group after cognitive-behavioral group therapy (P<0.001). Also there was a significant difference in relapse rate between two groups after intervention (P<0.05). Conclusion: The results showed that Cognitive behavioral group therapy is effective on anxiety and relapse prevention in addicted persons.}, Keywords = {Cognitive behavioral intervention, Group, Anxiety, Relapse, Addiction}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {11-17}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {بررسی تأثیر مداخله شناختی-‌ رفتاری گروهی بر اضطراب و پیشگیری از عود در معتادان}, abstract_fa ={زمینه و هدف: اعتیاد بیماری مزمن، پیشرونده و تخریب کننده‌ای است. سوء مصرف مواد رابطه همزمانی با بسیاری از مشکلات نظیر مشکلات روانی دارد. وجود این اختلالات روانی موضوعی است که یکی از مهمترین عوامل عود و عدم تداوم ترک در افراد معتاد محسوب می‌گردد. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر گروه درمانی شناختی – رفتاری بر کاهش اضطراب و پیشگیری از عود در افراد معتاد می‌باشد. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی نیمه تجربی می‌باشد که 30 نفر از معتادانی که در کلینیک‌های ترک اعتیاد شهرستان الیگودرز سم زدایی را با موفقیت به پایان رسانده بودند، به روش نمونه‌گیری در دسترس و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت گروه درمانی شناختی–رفتاری قرار گرفتند. ابزار بررسی پرسشنامه استاندارد اضطراب Beck بود که قبل و بعد از آزمون توسط واحد‌های پژوهش تکمیل گردید. همچنین تست مورفین قبل و بعد از آزمون انجام شد. یافته‌ها با استفاده از نرم افزار  SPSS نسخه 16 و روش‌های آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: پس از انجام مداخله گروه درمانی شناختی-رفتاری میزان اضطراب در گروه مداخله به صورت معناداری کاهش یافت  (001/0P=) و از نظر میزان عود تفاوت در دو گروه بعد از مداخله معنی دار بود (05/0>p).. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که مداخله گروه درمانی شناختی – رفتاری بر کاهش اضطراب و پیشگیری از عود افراد معتاد مؤثر می‌باشد.  }, keywords_fa = {مداخله شناختی – رفتاری, گروهی, اضطراب, عود, افراد معتاد }, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-58-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-58-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2015} } @article{ author = {}, title = {The impact of nursing interventions on sleep quality among patients undergoing abdominal surgery}, abstract ={Background & Aim: Today's one way to treatment of patients is surgery that causes postoperative complications such as sleep and comfort disorders. The purpose of this study is determining the effect of surgical complications management training on quality of sleep among patients undergoing abdominal surgery. Material & Methods: In this quasi experimental study 80 patients (40 people in exam group, 40 people in control group) were selected randomly from candidate patients for abdominal surgical operations in surgical wards of Ganjavian hospital of Dezful city. Data were collected by questionnaire included individual characteristic, disease and Pitsburgh sleep quality questionnaire and type of intervention was face to face training about surgical complication management. Sleep quality of patients was measured in two groups after surgery and the obtained results were compared. Data were analyzed by descriptive and inferential statistics methods through SPSS software. Results: In this research, between the average of sleep quality scores after patients surgery in both exam and control group, there was a significant statistical difference (p<0/001) and sleep quality in the control group was weaker. Conclusion: preoperative training program about surgical complication management is effective in improving sleep quality after patients' surgery and can be used to improve the comfort of the patients' physical and mental health as a result of the proposed noninvasive nursing interventions.}, Keywords = {Nursing intervention, Sleep quality, Abdominal surgical operations}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {19-25}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {تأثیر مداخلات پرستاری بر کیفیت خواب بیماران تحت اعمال جراحی شکم}, abstract_fa ={زمینه و هدف: امروزه یکی از انواع روش‌های درمانی بیماران، جراحی است که باعث ایجاد عوارض متعدد بعد از عمل از جمله اختلال در آسایش و خواب بیماران می‌شود. هدف از این مطالعه­ تعیین تأثیر برنامه آموزش مدیریت عوارض جراحی بر کیفیت خواب بیماران تحت اعمال جراحی شکم می­باشد. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی 80 بیمار (40 نفر گروه آزمون و 40 نفر گروه کنترل) از بیماران کاندید اعمال جراحی شکم به روش نمونه­گیری تصادفی در بخش­های جراحی بیمارستان گنجویان دزفول انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه مشخصات فردی و بیماری و پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبرگ و نوع مداخله آموزش چهره به چهره درباره­ مدیریت عوارض جراحی بود. وضعیت خواب بیماران دو گروه صبح روز بعد از عمل بررسی و نتایج حاصل مقایسه شدند. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و استنباطی و نرم­افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد. یافته‌ها: در این تحقیق بین میانگین نمرات کیفیت خواب بعد از عمل جراحی بیماران در دو گروه آزمون و کنترل تفاوت آماری معنی‌دار وجود داشت (001/0p<) و کیفیت خواب بیماران گروه کنترل ضعیف‌تر بود. نتیجه‌گیری: برنامه آموزش قبل از عمل در مورد مدیریت عوارض جراحی در بهبود وضعیت خواب بعد از عمل جراحی بیماران مؤثر است و می‌توان برای بهبود وضعیت آسایش و در نتیجه ارتقاء سلامت جسمی و روانی بیماران این مداخله پرستاری غیرتهاجمی را پیشنهاد نمود.}, keywords_fa = {مداخلات پرستاری, کیفیت خواب بیماران, اعمال جراحی شکم}, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-59-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-59-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2015} } @article{ author = {}, title = {Effectiveness of information-motivation and behavioral skills (IMB) model on adherence of Recommended treatment regimens in patients with type 2 diabetes.}, abstract ={Background & Aim: Non adherence to treatment regimen and its negative consequences has always been a major problem and multifaceted in health. The current study was conducted to determine the effectiveness of  information-motivation-behavioral skills (IMB) model on adherence to treatment of patients with type 2 diabetes who referring to Mazandaran Diabetes prevention and suppression Association. Material & Methods: In this quasi-experimental study, 72 patients with type 2 diabetes were selected by available sampling and then randomly divided into control and intervention groups, according to Random numbers table, in each group, 36 patients were assigned. The data was carried out at pre-test, post-test (one month later) and track (three months later) by diabetic patients adherence information, motivation and behavioral skills scale (&alpha;=0.87) , general adherence (&alpha;=0.81) and specific adherence (&alpha;=0.87) scales in Babol Diabetes Association office. The intervention group received four sessions (80 minute) of IMB –based psycho– educational intervention in groups of nine members, whereas control group were given the usual intervention with supportive counseling psychology. Data were analyzed by descriptive statistics and analysis of covariance by SPSS software version 20. Results: After the intervention, mean values of general and specific adherence to treatment significantly increased in intervention group from 13.75, 18.62 (pre-test) to 15.1, 22.5(post-test ) and 16.25, 22.5 (follow-up) respectively  (p<0.05). Conclusion: Based on the findings, it appears IMB- based intervention to be as an effective intervention in promoting adherence to treatment in diabetic patients.}, Keywords = {Adherence to the treatment regimen, Information-Motivation-Behavioral skills (IMB) Model, diabetic patients}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {27-37}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {اثر بخشی مدل اطلاعات، انگیزش و مهارت‌‌های رفتاری بر میزان پیروی از رژیم‌‌های توصیه شده درمانی در بیماران دیابتی}, abstract_fa ={زمینه و هدف: عدم پیروی از رژیم درمانی و پیامدهای منفی مربوط به آن همواره یک مشکل مهم و چند وجهی در‌حوزه سلامت بوده است. پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی مدل اطلاعات، انگیزش‌ ‌و‌ مهارت‌ها بر ‌میزان ‌پیروی ‌‌از‌ رژیم‌های‌ توصیه‌ شده‌ درمانی ‌در‌ ‌بیماران ‌دیابتی ‌نوع دو مراجعه‌کننده ‌به‌ انجمن ‌پیشگیری ‌و‌ مهار ‌دیابت مازندران‌ انجام ‌شد. مواد و روش‌ها: در این پژوهش نیمه تجربی تعداد 72 بیمار دیابتی نوع 2 به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی ساده منطبق با جدول اعداد تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل، هر کدام به طور مساوی 36 نفر  تخصیص یافتند و به کمک پرسشنامه اطلاعات انگیزش و مهارت‌های رفتاری مرتبط با پیروی بیماران دیابتی‌ (87/0=&alpha;) و مقیاس‌های پیروی کلی (81/0 =&alpha;) و پیروی اختصاصی (87/0 =&alpha;) در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون (یک ماه بعد) و پیگیری (سه ماه بعد) در محل دفتر انجمن دیابت بابل مورد سنجش قرار گرفتند. گروه آزمایش طی چهار جلسه‌ 80 دقیقه‌ای در گروه‌های 9 نفره آزمایش روانی-آموزشی بر اساس مدل مربوطه دریافت نمودند و گروه کنترل از مداخلات معمول انجمن به همراه مشاوره حمایتی روان شناسی برخوردار بودند. داده‌ها به کمک آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس در نرم افزار spss نسخه 20 تحلیل گردید. یافته‌ها: میانگین پیروی کلی و اختصاصی به ترتیب از مقادیر 75/62، 13/18 (پیش آزمون) به مقادیر12/15، 50/22 (پس‌آزمون) و  25/ 16، 50/22 (پیگیری) به طور معناداری در‌ گروه آزمایش افزایش یافت (05/0>p). نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، به نظر می‌رسد آزمایش بر اساس اطلاعات، انگیزش‌ و‌ مهارت‌های ‌رفتاری به عنوان یک آزمایش مؤثر در ارتقاء پیروی بیماران دیابتی می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.}, keywords_fa = {پیروی ‌از‌ رژیم ‌درمانی, مدل اطلاعات, انگیزش- مهارت‌های رفتاری, ‌بیمار دیابتی}, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-60-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-60-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2015} } @article{ author = {}, title = {Age of Introduction of Complementary Feeding and Physical Growth of Infants under 1 Year of Dezful health centers in 2013}, abstract ={Background & Aim: Starting solid foods is a big step in the development of eating habits that affect on children health. Due to the risk of early or late complementary feeding, this study was designed to determine the effect of onset time of complementary feeding on physical growth of infants under 1 year who referred to Dezful health centers. Materials & Methods: This Cross-sectional study was performed on 200 infants under 1 year who referred to the Dezful health center in 2013. Samples were selected by available sampling. Data collected by researcher made questionnaire, interview, health records documents and anthropometric characteristics Growth index such as: standard deviation scores for height, weight, head circumference, ratio of height to weight based on the NCHS (National Center For Health Statistics). The data were analyzed using Spss software v20 by statistical tests such as analysis of Variance, independent t test and f test. The significance level was considered below 0.01(P<0.01). Results: The results showed that there is not significant statistical difference between early onset of complementary feeding(4-6 month) compared to the onset of complementary feeding at the end of 6 month and its effect on anthropometric factors(p>0.01). There was a significant differences between mean scores of weight and head circumference, The ratio of height to weight of male and female infants at the end of the one year old (p<0.01) . Conclusions: according to results of this study, proper education to parents of health children about starting complementary feeding during the transitional period (4-6 months), maybe reduce malnutrition in children.}, Keywords = {Complementary feeding, Infant, Anthropometric factors}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {39-46}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {بررسی تأثیر زمان شروع تغذیه تکمیلی بر رشد کودکان زیر یک سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی – درمانی شهرستان دزفول در سال 1392}, abstract_fa ={زمینه و هدف: شروع غذاهای جامد یک گام بزرگ در ایجاد عادات غذایی است و بر سلامت کودکان تأثیر دارد. با توجه به خطرات شروع زودرس یا دیررس تغذیه تکمیلی، پژوهشگر بر آن شد که پژوهشی با هدف تعیین تأثیر زمان شروع تغذیه تکمیلی بر رشد کودکان زیر یک سال شهرستان دزفول انجام دهد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1392 بر روی 200 شیرخوار زیر یک سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهرستان دزفول به روش نمونه‌گیری آسان یا در دسترس انجام شد.  ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه پژوهشگر ساخته که روایی محتوا و پایایی آن بررسی و تأیید شد، مصاحبه، پرونده بهداشتی و اندازه گیری فاکتور‌های آنتروپومتریک بود.  شاخص‌های رشد شامل نمرات انحراف معیار قد، وزن، دور سر و قد برای وزن بر اساس معیار مرجع NCHS بودند. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 20 و آزمون‌های آماری آنالیز واریانس، t مستقل و آزمون f در سطح معنی داری 01/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: بین شروع زودرس تغذیه تکمیلی (6-4 ماهگی) نسبت به شروع تغذیه تکمیلی در پایان شش ماهگی و تأثیر بر فاکتورهای آنتروپومتریک اختلاف آماری معناداری وجود نداشت (01/0 <P) اما بین میانگین نمرات وزن و دور سر و قد به وزن شیرخواران دختر و پسر در پایان یک سالگی تفاوت معناداری وجود داشت (01/0 >P). نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش، آموزش‌های صحیح به والدین کودکان سالم در خصوص تغذیه تکمیلی در دوره انتقالی (6-4‌ماهگی)، از میزان سوء تغذیه در کودکان می‌کاهد.}, keywords_fa = {تغذیه تکمیلی, شیرخوار, فاکتورهای آنتروپومتریک}, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-61-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-61-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2015} } @article{ author = {}, title = {Satisfaction of girl students frompuberty health programs in Babol City, 2013}, abstract ={Background & Aim: Adolescents, as a largest proportion from world population, in their puberty period faced with many physical, mental andsocial problems.So, implementation of health education programs for adolescent girls about puberty health is essential. The present study aimsto describe the student’s satisfaction of puberty health inBabol City. Material & Methods: Thepresent research was a cross-sectional study that was conducted in 2013 year in the Babol city;reference population included allgirl students at fifth and sixth elementary classes (according with classification schools in Islamic Republic of Iran), these subjectswere selected by census method (2535 participants). The toolsstudy was based-researchers, which validity and reliability was measured (cronbach’salpha=0.86). Data analyzed using SPSS software version 18. Results:In total of the students, 42.6%were urban residence and 52.9% of participantsaregraduating in school with health keepers. The mostproportion sources ofreceiving information about puberty health were, respectively, health staffs, families, health educators and media. Almost two-third of students have been declaredthe educationcourse provided to by health center is benefit, however, this beneficial in rural region schools was higher (p≤0.001). About two-third of students hadn’t beenreceived any information about puberty health by their parents and more than 40 percent of students hadn’t been satisfied from length time of education and it’s length duration was very short. Conclusion: The findings of this study showed the effectiveness of education programs in promoting awareness of adolescent girls about puberty health by health centers. Therefore, this study emphasizes onincreasing numbers and length of education.}, Keywords = {satisfaction, Students, Puberty}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {47-54}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {بررسی میزان رضایت دانش آموزان دختر از برنامه بهداشت بلوغ در شهرستان بابل 1392}, abstract_fa ={زمینه و هدف: نوجوانان به عنوان بخش عظیمی از جمعیت جهان، در دوران بلوغ با بسیاری از مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی مواجه هستند. لذا اجرای برنامه‌های آموزش بهداشت مستمر و طراحی شده برای دختران نوجوان در زمینه بهداشت بلوغ ضروری می­­باشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان رضایت دانش آموزان دختر از برنامه بهداشت بلوغ در شهرستان بابل می­باشد. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی است که در سال 1392 در شهرستان بابل انجام گرفت. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر مقطع پنجم و ششم ابتدایی شهرستان بابل بودند که به روش سرشماری (2535 نفر) تعیین شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه محقق ساخته بود. داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 18 تحلیل گردید. یافته‌ها: از کل دانش آموزان 6/42 درصد در شهر، 9/52 درصد در مدارس دارای مراقب بهداشتی تحصیل می­کردند. بیشترین منبع دریافت اطلاعات در زمینه بلوغ، کارکنان بهداشتی و بعد از آن خانواده­ها، مربی بهداشت و رسانه­ها در رتبه­های بعدی قرار داشتند. دو سوم دانش آموزان مباحث آموزشی ارائه شده توسط مرکز بهداشت را مفید دانسته که این فایده در مدارس روستایی بیشتر بوده است (001/0≥p). تقریباً دو سوم از دانش آموزان از سوی خانواده­ها  اطلاعاتی در زمینه بهداشت بلوغ دریافت نکرده بودند. بیش از 40 درصد از دانش آموزان نیز از مدت زمان آموزش راضی نبوده و آن را کم دانستند. نتیجه‌گیری: یافته­های این مطالعه مؤید کارآیی آموزش در ارتقاء آگاهی دختران نوجوان در خصوص بهداشت بلوغ، توسط مرکز بهداشت می­باشد بنابراین این مطالعه بر تداوم، افزایش تعداد و زمان این آموزش‌ها تأکید می­کند.}, keywords_fa = {رضایت, دانش آموزان, بلوغ}, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-62-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-62-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2015} } @article{ author = {}, title = {Prevalence of Sleep disorders among medical students of Yasuj University of Medical Sciences}, abstract ={Background & Aim: Sleep disorder is associated with considerable problems in educational, vocational and social performance. This study was performed to assess the prevalence of sleep disorders among medical students of Yasuj university of Medical sciences in 2014. Material & Methods: This cross–sectional descriptive study was performed on 151 medical students of yasuj university of medical sciences who were selected by available sampling. For data collection, a two-part questionnaire was used, the first part was demographic information and the second part was Pittsburgh Sleep Quality Questionnaire. The data were analyzed by SPSS 21 software, using T-test, Chi-square, and descriptive test. Results:  the results showed that sleep duration of medical students was 5.9±0.7 hours and 69.95% of medical students had poor sleep quality. There were negative significant relationship between sleep duration and age (p=0.01) and academic level (p=0.026), as sleep duration decreased with increasing the age and academic level especially in clinical courses. Interns had the shortest sleep duration among medical students, the effective sleep duration in majority of medical students was less than 7 hours. Conclusion: The results showed that the majority of students had poor sleep quality .Since a large percentage of students suffer from sleep disorders, It is hoped be determined programs to assess and diagnose sleep disorders.}, Keywords = {Sleep, Sleep disorder, Medical students}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {55-62}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {فراوانی اختلال خواب در میان دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج}, abstract_fa ={زمینه و هدف: اختلال خواب با مشکلات قابل ‌ملاحظه‌ای در کارکرد تحصیلی، شغلی، اجتماعی مرتبط است. این مطالعه به ‌منظور ارزیابی میزان شیوع اختلال خواب در میان دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در سال 1393 انجام گردید. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی ۱۵۱ دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج که به‌ روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب ‌شده بودند، انجام گرفت. جهت انجام کار از پرسشنامه دو قسمتی که بخش اول آن اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم آن پرسشنامه استاندارد کیفیت خواب پیتزبورگ بود (PSQI) استفاده گردید. برای تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها علاوه بر شاخص‌های آمار توصیفی از آزمون‌های خی دو و تی مستقل با ‌استفاده از SPSS نسخه 21 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد طول مدت خواب شبانه‌روزی دانشجویان 7/۰±۹/۵ ساعت بوده که 95/۶۹ درصد از دانشجویان پزشکی دارای کیفیت خواب نامناسب بودند. طول مدت خواب با سن (01/0p=) و مقطع تحصیلی دانشجویان (026/۰=p) رابطه معنی‌داری داشته است به‌طوری‌که با افزایش سن و بالاتر رفتن پایه تحصیلی دانشجویان به‌خصوص در دوره بالینی، طول مدت خواب شبانه‌روزی آنان کاهش یافته است. همچنین کارورزان کمترین طول مدت خواب را داشته و اکثریت دانشجویان طول مدت خواب مفید کمتر از ۷ ساعت گزارش دادند. نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه نشان داد اکثر دانشجویان دارای کیفیت خواب نامناسب می‌باشند. با توجه به اینکه درصد زیادی از دانشجویان از اختلالات خواب رنج می‌برند امید است برنامه‌های مدون جهت بررسی تشخیص و علت‌یابی اختلالات خواب انجام گیرد.}, keywords_fa = { خواب, اختلال خواب, دانشجویان پزشکی}, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-63-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-63-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2015} } @article{ author = {}, title = {Prevalence of psychiatric disorders and related factors among addicted persons referred to withdrawal addiction centers}, abstract ={Background & Aim: Identifying the mental disorders is the one of the factors that can help health care providers to recognize the addict persons who have higher possibility of relapse and guide them to planning for helping to high risk people. The purpose of this study was to determine the prevalence of psychiatric disorders and its related factors in addicted persons refereed to substances withdrawal centers. Material & Method: This study is a cross-sectional study. 150 clients who refereed to Dezful withdrawal addiction centers,enrolled randomly with classified (by the allocation ratio) method. After completing Informed consent, participants completed SCL-90 and demographic questionnaire. The data was analyzed by Spearman, Pearson, MANOVA, DUNCAN tests with use software SPSS(version 15). Results: 123 of participants had mental disorders. The most common substance used was opium and the most common of mental disorders was depression. There were significant relationship between psychiatric disorders and age (0.006) and the type of substance (0.001)But there were no statistically significant relationship between psychiatric disorders and duration of substance use (0.6) and education (0.13). Conclusion: The results show that prevalence of psychiatric disorders among drug abusers is high . These problems more seen in lower age and Methamphetamine abusers.}, Keywords = {Psychiatric disorders, substance abuse, addiction, depression}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {63-71}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {بررسی شیوع اختلالات روانی و عوامل مرتبط با آن در افراد وابسته به مواد مراجعه کننده به درمانگاه‌های ترک اعتیاد}, abstract_fa ={زمینه و هدف: شناسایی اختلالات روانی همراه، یکی از فاکتورهایی است که می‌تواند کادر درمانی را در شناسایی معتادانی که امکان عود بالاتری دارند راهنمایی نموده و به آنها جهت برنامه‌ریزی برای افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند کمک نماید. هدف از این مطالعه تعیین شیوع اختلالات روانی و رابطه آن با برخی عوامل در افراد وابسته به مواد می‌باشد. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر، مطالعه‌ای از نوع توصیفی مقطعی می‌باشد. تعداد 150 مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهر دزفول به صورت طبقه بندی (با تخصیص به نسبت) و تصادفی وارد مطالعه شدند. پس از تکمیل فرم رضایت شخصی، پرسشنامه‌های تشخیص اختلالات روانی SCL90-R و اطلاعات دموگرافیک تکمیل گردید. در نهایت داده ها با استفاده از تست‌های آماری توصیفی، ضریب همبستگی اسپیرمن، پیرسون، MANOVA و پیگیری DUNCAN با استفاده از نرم افزاز SPSS نسخه 15 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت . یافته‌ها: تعداد 123 نفر از شرکت کنندگان مبتلا به اختلال روانی بودند. تریاک با 4/48 درصد بیشترین ماده مصرفی و شایع‌ترین اختلال روانی، افسردگی بود. بین ســن (006/0P=) و نوع ماده مصرفی (001/0P=) با اختلالات روان پزشکی رابطه آماری معنی‌داری مشاهده گردید. بین مدت زمان مصرف مواد (6/0 P=)و میزان تحصیلات (13/0P=) با اختلالات روانپزشکی رابطه آماری معنادار مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که میزان شیوع اختلالات روانپزشکی در بین مصرف کنندگان مواد بالا می‌باشد. این مسئله در سنین پایین‌تر و مصرف کنندگان شیشه بیشتر دیده می‌شود.}, keywords_fa = {اختلالات روانپزشکی, مصرف مواد, اعتیاد, افسردگی}, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-64-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-64-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2015} } @article{ author = {}, title = {Barriers to implementing evidence-based care from the perspective of nurses: review Article}, abstract ={Background & Aim: Although the majority of research has shown a positive attitude towards evidence-based care, but in practice this care is not used . Nurses who act based on the scientific evidence have been able to make better decisions.  this study aims to review the barriers to implementing evidence-based care from the perspective of nurses in the literatures. Material & Methods: In this study, a review was carried out by searching the Iranian data bases of Magiran, SID, and English language; Google scholar, Scopus, Ovid, Science Direct, ProQuest, Ovid, PubMed with the key words of "evidence-based nursing" and "nursing". 38 articles that had the inclusion criteria were evaluated. Results: The review of literature showed that the barriers for applying evidence based practice included in five categories including: personal obstacles, management and educational issues, related to the evidence, and environmental factors. Conclusion: The issue of evidence-based nursing is facing a lot of problems in implementation. effective searching databases, access to libraries in hospitals improving the professional knowledge of nursing managers, organizing the shifts, the provision of efficient human resources and encourage the employees to provide evidence-based care are recommended to promote the use of Scientific and updated evidences among nurses.}, Keywords = {Evidence-based practice, Evidence-based Nursing, Review of Literature}, volume = {6}, Number = {1}, pages = {73-82}, publisher = {Aligoodarz Faculty Nursing}, title_fa = {موانع بکارگیری مراقبت مبتنی بر شواهد از دیدگاه پرستاران: مروری بر متون}, abstract_fa ={زمینه و هدف: تحقیقات حاکی از آن است با وجود اینکه اکثر پرستاران نگرش مثبت نسبت به مراقبت‌های مبتنی بر شواهد دارند اما در عمل از این مراقبت‌ها استفاده نمی‌شود. پرستارانی که اعمال خود را بر اساس مدارک و شواهد علمی پایه گذاری نموده‌اند، توانسته‌اند تصمیمات بهتری اتخاذ کنند، هدف از مقاله حاضر مروری نظام‌مند بر شواهد پژوهشی در خصوص موانع به کارگیری مراقبت مبتنی بر شواهد از دیدگاه پرستاران است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مروری با استفاده از واژه‌های کلیدی "پرستاری مبتنی بر شواهد" و "پرستاری" شواهد پژوهشی فارسی در بانک اطلاعات نشریات کشور، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی و لاتین؛ Google scholar، Scopus ، Ovid، Since Direct، ProQuest، Ovid، PubMed  استخراج شدند. 38 مقاله که معیار ورود به مطالعه را داشتند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها:  بررسی شواهد پژوهشی حاکی از آن بود که  عوامل مرتبط با اجرایی نشدن پرستاری مبتنی بر شواهد در پنج حوزه اصلی شامل موانع فردی، مدیریتی، آموزشی، مرتبط با شواهد و محیطی قرار  دارد. نتیجه‌گیری: عملکرد مبتنی بر شواهد با مشکلات زیادی در اجرای مواجه است. آموزش‌ جستجوی مؤثر در بانک‌های اطلاعاتی، دسترسی آسان به کتابخانه در بخش‌های بیمارستانی، ارتقای دانش حرفه‌ای مدیران پرستاری، سامان بخشی شیفت‌ها، تأمین نیروی انسانی کارآمد، و تشویق پرسنلی که مراقبت مبتنی بر شواهد را اجرا می‌نمایند، برای ترویج به کارگیری شواهد علمی پژوهشی متقن و به روز در میان پرستاری توصیه می‌شود.}, keywords_fa = {عملکرد مبتنی بر شواهد, پرستاری مبتنی بر شواهد, مروری بر متون}, url = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-65-en.html}, eprint = {http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-65-en.pdf}, journal = {Nursing Development in Health Journal}, issn = {}, eissn = {2783-4530}, year = {2015} }