دوره 10، شماره 2 - ( 7-1398 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 56-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borzoo S, Cheraghi F, Nabavian M, Afshari A. A Comparative Study of Iran and America Bachelor of Nursing course. 3 2019; 10 (2) :41-56
URL: http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-236-fa.html
برزو سید رضا، چراغی فاطمه، نبویان ماجده، افشاری علی. بررسی مقایسه ای نظام آموزشی مقطع کارشناسی پرستاری ایران و آمریکا. توسعه پرستاری در سلامت. 1398; 10 (2) :41-56

URL: http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-236-fa.html


چکیده:   (3325 مشاهده)
زمینه و هدف: لازمه داشتن سیستم بهداشتی و پرستاری شایسته و متعاقب آن ارائه مراقبت‌های بهداشتی درمانی مناسب، ارتقاء کیفیت آموزش پرستاری است. برنامه های دوره پرستاری در سراسر دنیا در حال گسترش می باشد. مقایسه نظام های مختلف آموزشی موجب ارتقاءکیفیت برنامه های آموزشی می شود. هدف از این مطالعه، مقایسه نظام آموزشی مقطع کارشناسی پرستاری ایران با مدرسه پرستاری دانشگاه واشنگتن دی سی امریکا می باشد.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تطبیقی در سال 1397 انجام شد و نظام آموزشی پرستاری ایران با عناصر تشکیل دهنده برنامه آموزشی در مقطع کارشناسی با دانشکده پرستاری دانشگاه واشنگتن مورد مقایسه قرار گرفت. جستجوی اینترنتی با استفاده از داده پایگاههای فارسی و انگلیسی صورت گرفت اطلاعات مورد نیاز جمع اوری شد و با استفاده از الگوی Beredy توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تطبیق برنامه ها انجام شد.
یافته ها: نظام آموزش پرستاری دو کشور اختلافات عمده ای دارند. نظام آموزش پرستاری در دوره کارشناسی ایران چهار ساله است و متقاضیان از بین داوطلبین گروه تجربی و از طریق آزمون سراسری، انتخاب می شوند. در کلیه دانشگاهها در سراسر کشور یک کوریکولوم واحد پرستاری اجرا می شود که توسط وزارت بهداشت تدوین می گردد. در حالی که پرستاری در آمریکا یک برنامه دو ساله بوده و ضوابط پذیرش دانشجو، توسط هر دانشگاه به طور مستقل وضع می­گردد.
نتیجه گیری: بمنظور بهبود شرایط و کیفیت آموزشی رشته پرستاری در کشور ایران می بایست اصلاحاتی در حیطه های تدوین فلسفه و اهداف، روشهای گزینش دانشجو، روش‌های تدریس و استراتژی های ارزشیابی فراگیران صورت گیرد.
 
متن کامل [PDF 670 kb]   (723 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/1/30 | پذیرش: 1399/1/30 | انتشار: 1399/1/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه پرستاری در سلامت(دانشکده پرستاری الیگودرز) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Nursing Development in Health Journal

Designed & Developed by : Yektaweb