زمینه و هدف: لازمه داشتن سیستم بهداشتی و پرستاری شایسته و متعاقب آن ارائه مراقبتهای بهداشتی درمانی مناسب، ارتقاء کیفیت آموزش پرستاری است. برنامه های دوره پرستاری در سراسر دنیا در حال گسترش می باشد. مقایسه نظام های مختلف آموزشی موجب ارتقاءکیفیت برنامه های آموزشی می شود. هدف از این مطالعه، مقایسه نظام آموزشی مقطع کارشناسی پرستاری ایران با مدرسه پرستاری دانشگاه واشنگتن دی سی امریکا می باشد. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تطبیقی در سال 1397 انجام شد و نظام آموزشی پرستاری ایران با عناصر تشکیل دهنده برنامه آموزشی در مقطع کارشناسی با دانشکده پرستاری دانشگاه واشنگتن مورد مقایسه قرار گرفت. جستجوی اینترنتی با استفاده از داده پایگاههای فارسی و انگلیسی صورت گرفت اطلاعات مورد نیاز جمع اوری شد و با استفاده از الگوی Beredy توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه، تطبیق برنامه ها انجام شد. یافته ها: نظام آموزش پرستاری دو کشور اختلافات عمده ای دارند. نظام آموزش پرستاری در دوره کارشناسی ایران چهار ساله است و متقاضیان از بین داوطلبین گروه تجربی و از طریق آزمون سراسری، انتخاب می شوند. در کلیه دانشگاهها در سراسر کشور یک کوریکولوم واحد پرستاری اجرا می شود که توسط وزارت بهداشت تدوین می گردد. در حالی که پرستاری در آمریکا یک برنامه دو ساله بوده و ضوابط پذیرش دانشجو، توسط هر دانشگاه به طور مستقل وضع میگردد. نتیجه گیری: بمنظور بهبود شرایط و کیفیت آموزشی رشته پرستاری در کشور ایران می بایست اصلاحاتی در حیطه های تدوین فلسفه و اهداف، روشهای گزینش دانشجو، روشهای تدریس و استراتژی های ارزشیابی فراگیران صورت گیرد. |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |