دوره 1، شماره 1 - ( 7-1389 )                   جلد 1 شماره 1 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (2138 مشاهده)

مقدمه و هدف: هر ساله هزاران نفر به دلیل عدم ارائه خدمات به موقع و کافی فوت شده و یا دچار ضایعات غیر قابل برگشت
می شوند مدیریت سیستم اعزام نه تنها می تواند به کاهش خطرات و هزینه ها کمک کند، بلکه به اعتقاد صاحب نظران حوزه بهداشت و درمان، اجرای درست آن اصلاح نظام بهداشت و درمان کشور را در پی خواهد داشت. مطالعه حاضر با هدف تعیین چگونگی و علل موارد اعزام در بیمارستان امام جعفر صادق الیگودرز (ع) به سایر مراکز درمانی در طی یک سال صورت گرفته است.

مواد و روشها : مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفی گذشته نگر است که جامعه پژوهش آن تمامی بیماران مراجعه کننده به  بیمارستان امام جعفر صادق الیگودرز(از ابتدای دیماه سال1386 تا انتهای مهرماه 1387( بوده که برای آنها از طرف پزشک معالج درخواست اعزام به سایر مراکز صورت گرفته است.ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات، دفتر ثبت و مدارک بایگانی شده این بیماران بود که توسط سوپروایزر تکمیل شده بود. اطلاعات پس از استخراج بوسیله آمار توصیفی مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها: نتایج نشان داد که طی 9ماه(از ابتدای دیماه 1386 تا انتهای مهرماه1387) مجموعا 556 مورد اعزام از سوی پزشکان درخواست شده است که از این تعداد 6/71 درصد آنها با موفقیت اعزام شده اند. بیشترین علت اعزام مربوط به کمبود متخصص ( 69/61 درصد) و کمترین علت مربوط به کمبود تخت می باشد.میانگین کلی فاصله زمانی اعلام شرح حال تا اخذ پذیرش 80 دقیقه به دست آمد.

نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر مبنی بر آمار بالای اعزام بیماران و علل آن نشان می دهد که برنامه ریزی صحیح در زمینه تامین نیروهای متخصص و متناسب ساختن تعداد تختها و تجهیزات بیمارستانی با نیاز یک منطقه هم می تواند به حفظ بقاء بیماران کمک نماید و نیز از اتلاف نیروهای انسانی و اقتصادی سازمانها جلوگیری نماید.

متن کامل [PDF 160 kb]   (1297 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/1/14 | پذیرش: 1395/1/14 | انتشار: 1395/1/14

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.