زمینه و هدف: به منظور بهبود عملکرد مؤسسات آموزشی، شناسایی وضعیت بروندادهای نامطلوب و عوامل مؤثر بر بروز شاخصهای مربوطه امری ضروری است؛ لذا با هدف بررسی بروندادهای نامطلوب و عوامل مرتبط با آن در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان؛ مطالعهای بر روی کلیه دانشآموختگان این دانشکده انجام گرفت. |
مواد و روشها: در این مطالعه مقطعی کلیه دانشآموختگان دانشکده مذکور از سال 1365 تا انتهای 1382 (1174 نفر) به روش سرشماری انتخاب شدند. پرسشنامهای حاوی شاخصهای تعیینکننده نامطلوب بودن برونداد مؤسسات آموزشی (اخذ معدل نامطلوب، انصراف، اخراج، ترک تحصیل، تغییر رشته) و عوامل مرتبط احتمالی استفاده گردید. اطلاعات با SPSS16 با استفاده از نسبت شانس و درصد تفاوت تجزیه و تحلیل شد. |
یافتهها: معدل کل در 01/8% واحدهای پژوهش نامطلوب بود. 51/0% تغییر رشته، 55/2% انصراف، 51/0%اخراج و 79/1% ترک تحصیل کرده بودند. به علاوه، بروز بروندادهای نامطلوب با ویژگیهای فردی، معیارهای پذیرش و پیشینه تحصیلی دانشجویان ارتباط داشت. |
نتیجهگیری: با توجه به وضعیت بروندادهای نامطلوب و عوامل خطر مربوطه؛ جهت بهبود عملکرد مؤسسات آموزشی، تغییر در شیوههای گزینش و آموزش دانشجو، و برنامهریزی جهت شناسایی و حمایت از دانشجویان در معرض خطر ضروری است. |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |