TI - Prevalence of depression and associated factors in nursing students Joundishapour PT - JOURNAL ARTICLE TA - ndhj JN - ndhj VO - 1 VI - 1 IP - 1 4099 - http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-23-fa.html 4100 - http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-23-fa.pdf SO - ndhj 1 AB  - مقدمه : سلامت روان یکی از مهم ترین شاخصه های سلامت و بهداشت یک جامعه قلمداد می گردد. در میان اختلالات روانی شایع در جوامع افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های اعصاب و روان است که همه گروه ها و رده های جامعه را در بر می گیرد.افسردگی یک بیماری شایع ، ناتوان کننده و به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است که مانع پیشرفت و اعتلای فرد شده و از توانایی انجام اعمال و وظایفی را که بر عهده وی می باشد جلوگیری خواهد نمود و خود این امر باعث اختلال در سلامت و پیشرفت جامعه و عواقب ناشی از آن خواهد شد. دانشجویان به دلیل تغییر محل زندگی، جدایی از خانواده، تنش های تحصیلی و سایر علل دیگر از گروههای در معرض خطر این اختلال محسوب می شوند، این مسئله خصوصا در دانشجویان علوم پزشکی به ویژه دانشجویان پرستاری که درگیر حفظ سلامت جسمی و روانی افراد جامعه هستند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ بنابراین سلامت روان این دانشجویان به دلیل خصوصیت و ماهیت حرفه ایشان از اهمیت بسزایی برخوردار است. مطالعه حاضر به منظور سنجش وضعیت افسردگی در بین دانشجویان پرستاری انجام گرفته است تا با دستیابی به اهداف پژوهش که همانا شناسایی شیوع و عوامل مؤثر در ایجاد افسردگی است، بتوان برنامه ریزی آموزشی و تربیتی آنان را مورد بازنگری قرار داد. مواد و روش ها: این تحقیق یک مطالعه مقطعی می باشد. تعداد نمونه های مورد پژوهش 70 نفر از دانشجویان شاغل به تحصیل در رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بودندکه به صورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه به کار رفته، شکل کوتاه پرسشنامه استاندارد افسردگی بک بود. عوامل مرتبط شامل: جنس، رتبه تولد، بومی و غیر بومی بودن ، علاقمندی به رشته تحصیلی، سابقه افسردگی در خانواده، مشکلات خانوادگی و وضعیت اقتصادی-اجتماعی، فوت والدین، ترم تحصیلی ، وضعیت تحصیلی و رضایت از دانشگاه می باشد که با آمارهای توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج حاصل از مطالعه حاضر نشان داد که به طور کلی 7/35 درصد از دانشجویان رشته پرستاری به درجاتی از افسردگی مبتلا هستند؛که 8/31 درصد از پسران و 6/27 درصد از دختران را شامل می شود. میزان افسردگی با ترم تحصیلی ارتباط معنی دار آماری نشان داد (03/0P=). هم چنین افسردگی با فوت والدین، وضعیت سکونت و علاقمندی به رشته تحصیلی ارتباط معنی دار آماری نشان داد ( 05/0P>). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر که بیانگر فراوانی افسردگی در بین دانشجویان است، باید تدابیری اتخاذ گردد تا استرس های فردی و محیطی دانشجویان کاهش یابد. کشف و پیگیری موارد بیماری خصوصا در نسل جوان به منظور پیشگیری از عوارض ناتوان کننده بیماری امر مهمی تلقی می شود. CP - IRAN IN - LG - eng PB - ndhj PG - 22 PT - Research YR - 2010