TY - JOUR T1 - Short-term and Long-Term Effects of Educational Intervention on Lifestyle of Students Resident in Dormitory TT - تأثیر کوتاه‌مدت و طولانی مدت مداخله آموزشی بر سبک زندگی دانشجویان دختر ساکن در خوابگاه JF - ndhj JO - ndhj VL - 3 IS - 4 UR - http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-93-fa.html Y1 - 2013 SP - 67 EP - 75 KW - Lifestyle KW - Educational Intervention KW - Students. N2 - زمینه و هدف: بیش از یک سوم کل موارد مرگ و میر در دنیا ناشی از عوامل قابل اصلاح مربوط به سبک زندگی است. دانشجویان در سنینی قرار دارند که انتخاب هرنوع سبک زندگی برتمام طول زندگی شان تاثیرگذار است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت مداخله آموزشی بر سبک زندگی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه‌های کوی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است. مواد و روش‌ها: مطالعه به صورت مداخله نیمه تجربی درمیان 169 دختر ساکن خوابگاه که به صورت تصادفی انتخاب شدند انجام گردید. درطی مداخله شش ساعت آموزش مستقیم گروهی به کار گرفته شد. ارزشیابی اول، دو هفته بعد از آموزش، و ارزشیابی دوم نه ماه بعد، توسط پرسشنامه سبک زندگی که روایی و پایایی آن تأیید شده بود به عمل آمد. تحلیل نهایی داده‌ها با آزمون‌های آماری مکنیمار و اسپیرمن انجام شد. یافته‌ها: مداخله در کوتاه مدت بر تغذیه و مدیریت استرس، مؤثر ()، اما بر فعالیت بدنی تأثیر معنی‌دار نداشت. اگرچه در طولانی‌مدت در هر سه حیطه تعدادی از افراد به وضعیت نامطلوب قبلی بازگشتند، اما پیگیری وقوع تغییرات به طور معنی‌دار بهبود وضعیت فعالیت بدنی()، تغذیه () و مدیریت استرس() را در شرکت‌کنندگان نشان داد. مداخله بر سبک زندگی دارای تأثیر معنی‌دار در کوتاه مدت ()و طولانی‌مدت ()بود. نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی بر وضعیت سبک زندگی و حیطه‌های آن مؤثر است، اما به نظر می‌رسد در طولانی مدت لازم است اثرات آموزش به شکل‌های دیگر حمایت شود. M3 ER -