nursing development in health
توسعه پرستاری در سلامت
3
Medical Sciences
http://ndhj.lums.ac.ir
1
admin
2783-4530
8
7
14
8888
13
fa
jalali
1389
7
1
gregorian
2010
10
1
1
1
online
1
fulltext
fa
تأثیر مداخله آموزشی بر آگاهی و نگرش زنان باردار درمورد تغذیه دوران بارداری
The effects of educational interventions on knowledge and attitude of
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p align="center" dir="RTL"></p>
<p align="center" dir="RTL"></p>
<p dir="RTL"></p>
<p dir="RTL"><strong>مقدمه و هدف:</strong> بارداری از پرمخاطره ترین دوره های زندگی زنان است و تغذیه این دوران سلامت مادر و جنین را تحت تاثیر قرار<br>
می دهد<span dir="LTR">.</span> این تحقیق با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر میزان آگاهی و نوع نگرش زنان باردار در مورد تغذیه دوارن بارداری انجام شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>مواد و روش ها:</strong> این مطالعه به روش نیمه تجربی در مورد 80 زن باردار مراجعه کننده به پایگاه های بهداشتی شهر گرگان که به صورت خوشه ای انتخاب شده بودند انجام شد. پس از انتخاب نمونه ها پرسشنامۀ پیش آزمون شامل سوالات دموگرافیک، سوالات مربوط به آگاهی و نگرش توسط شرکت کنندگان تکمیل گردید و سپس طی یک جلسه دوساعته برنامه آموزشی دربارۀ تغذیه دوران بارداری توسط کاشناسان آموزش دیده اجرا شد. دو ماه بعد همان پرسشنامه مجددا توسط نمونه ها تکمیل گردید. داده ها بوسیله نرم افزار آماری <span dir="LTR"> spss</span> و تست های غیرپارامتریک من ویتنی و کروسکال والیس و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری(05/0<span dir="LTR"> p <</span>) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نمرات حاصل ازپرسشنامه های آگاهی و نگرش در سه سطح خوب، متوسط و ضعیف رده بندی شد.</p>
<p dir="RTL"><strong>یافته ها:</strong> 5/51 درصد شرکت کنندگان دارای میزان آگاهی کم، 4/39 درصد دارای آگاهی متوسط، و 1/9 درصد دارای آگاهی خوب بودند. آگاهی ضعیف پس از آموزش از 5/51 درصد به 3/34 درصد رسید. نگرش ضعیف بعد از آموزش از5/37 درصد به 20درصد رسید(05/0<span dir="LTR"> p <</span>). بین میزان آگاهی و سن، شغل همسر، درآمد خانواده و تحصیلات ارتباط معنی دار دیده شد (05/0<span dir="LTR"> p < </span>).</p>
<p dir="RTL"><strong>نتیجه گیری:</strong> آگاهی زنان باردار درمورد تغذیه دوران بارداری بطور کلی کم بوده است، با انجام مداخله آموزشی این میزان افزایش معنی دار نشان داد. پس از آموزش نمره نگرش نیز بطور معنی دار افزایش یافت. بر اساس نتایج این پژوهش انجام مداخلات آموزشی درزمینه تغذیه دوران بارداری به مادران باردار ضروری به نظر می رسد.</p>
<p dir="RTL"></p>
<div>
<hr align="left" size="1" width="33%" >
<div id="ftn1">
<p dir="RTL"></p>
</div>
</div>
<p align="center"></p>
<p align="center"></p>
<p><strong>Background and objectives:</strong> Pregnancy period is one of the most risky periods of women’s life and nutrition is one of the most important factors related to maternal and foetal health .The aim of this semi-experimental study was evaluating the effect of educational intervention on women knowledge and their attitude towards nutrition in pregnancy period.</p>
<p><strong>Materials & Methods:</strong> The samples were 80 pregnant women selected by cluster sampling method in Gorgan health service centers. Data collected by a valid and reliable questionnaire completed by samples during pretest. Then an educational program has done, during 2 hours. Two months later, participants completed the same questionnaire as post test. data were analyzed by Kruskal –Wallis , Mann-Whitney and Pierson correlation SPSS software V 11.5, confident interval was(p <0.05).</p>
<p><strong>Results:</strong> Results showed that level of knowledge was low in 51.5% of samples and only 9.1 percent had high level of knowledge in pretest. Finally, Level of knowledge and attitude increased dramatically after post test.</p>
<p><strong>Conclusion:</strong> According to the results it seems necessary to have educational interventions for pregnant women in order to increase their knowledge and attitudes towards their nutrition during pregnancy period and as a result to promote women and society health.</p>
<p></p>
مداخله آموزشی, آگاهی, نگرش, زنان باردار, تغذیه, آموزش
Educational intervention, knowledge, Attitude, Pregnant women, Nutrition, Education
30
38
http://ndhj.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-4&slc_lang=fa&sid=1