زمینه و هدف: کارکنان پرستاری به دلیل نگرش نامناسب به خشونت، در مدیریت وقایع خشونت آمیز دچار مشکل میشوند. این مطالعه، با هدف ارزیابی تأثیر برنامهی مدون آموزشی بر سطح نگرش پرستاران در رویارویی با خشونت در بخش اوررژانس انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه تجربی، 90 نفر از پرستاران شاغل در بخشهای اورژانس مراکز منتخب درمانی شهرستان خرم آباد به روش تصادفی ساده انتخاب و به صورت تصادفی بلوکبندی به دو گروه آزمون و کنترل (هرگروه 45 نفر) تقسیم شدند. برنامهی آموزشی هر دو روز یک بار به مدت یک ماه و طی16جلسهی یک ساعته برای گروه آزمون اجرا شد .اطلاعات با استفاده از پرسشنامهای که روایی و پایایی آن با روش بازآزمایی و اعتبار محتوا مورد تائید قرار گرفت، قبل و یک ماه بعد از اجرای برنامه آموزشی جمعآوری گردید.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان دادکه میانگین نمره نگرش و انحراف معیار در گروه آزمون به ترتیب 31/36 ،58/2 قبل و 85/35،21/3 بعد از مداخله آموزشی(402/.P=) و در گروه کنترل 79/36،06/5 قبل 55/35،48/4 بعداز مداخله آموزشی(181/.P=) بدست آمد.که تفاوت معناداری از نظر آماری در میانگین بهبود نمره نگرش در گروه آزمون قبل و بعد از آموزش مشاهد نشد.
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد، اجرای برنامه آموزشی در خصوص خشونت و نحوه کنترل و برخورد با آن در بخش های اورژانس به تنهایی نمیتواند بر نگرش پرستاران در رویارویی با خشونت تأثیرگذار باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/9/13 | پذیرش: 1400/12/15 | انتشار: 1400/12/18