زمینه و هدف: ایمنی در سیستم خدمات سلامت تمام کشورهای دنیا، به معنی رعایت اصولی است که اگر درست اعمال شود، به بیمار صدمه وارد نمیشود و یا صدمات احتمالی به حداقل میرسد. مفهوم ایمنی بیمار جزء بسیار ضروری سیستمهای بهداشتی درمانی بوده، بنابراین، این مطالعه با هدف تبیین تجارب پرستاران از چالشهای ایمنی بیماران در بیمارستان تأمین اجتماعی زاهدان انجام شد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد پدیدارشناسی است. شرکتکنندگان شامل 14 نفر ازجامعهی پرستاری بودند که بر اساس معیارهای پذیرش با نمونه گیری هدفدار انتخاب شدند. نمونهگیری تا حد اشباع اطلاعات ادامه یافت. جمعآوری اطلاعات با روش مصاحبه عمیق و نیمه ساختار یافته انجام گردید. تحلیل دادهها به روش کلایزی صورت گرفت.
یافتهها: از نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه 130 کد اولیه استخراج شد که پنج تم اصلی نارضایتی، آسیب روحی جسمی، آگاهی، منابع انسانی، منابع تجهیزات حاصل شد. تم نارضایتی شامل دو تم فرعی اضافهکاری اجباری و حجم کار بالا بود. تم اصلی آسیب روحی جسمی شامل دو تم فرعی مخاطرات شغلی و استرس محیطی بود. تم اصلی آگاهی شامل سه زیر مفهوم، تم اصلی منابع انسانی شامل سه زیر مفهوم و تم اصلی منابع تجهیزات شامل چهار زیر مفهوم بود.
نتیجهگیری: آسیب روحی جسمی در رابطه با خطاهای پزشکی یکی از مهمترین چالشهای ایمنی بیمار میباشد که به صورت ویژه باید مورد توجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/10/22 | پذیرش: 1400/12/1 | انتشار: 1400/12/23