دوره 13، شماره 2 - ( 6-1401 )                   جلد 13 شماره 2 صفحات 16-4 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sani N, Mohammadi F, Hasan-Tehrani T, Khazayi S, Sadeghian E, Bashirian S. The correlation of parenting stress with coping styles and participation in care in mothers of children aged 6-14 with autism in the COVID-19 pandemic. 3 2022; 13 (2) :4-16
URL: http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-345-fa.html
ثانی نیلوفر، محمدی فاطمه، حسن طهرانی طیبه، خزایی سلمان، صادقیان عفت، بشیریان سعید. ارتباط استرس فرزندپروری با شیوه‌های سازگاری و مشارکت در مراقبت در مادران کودکان 14- 6 سال مبتلا به اتیسم در پاندمی COVID-19. توسعه پرستاری در سلامت. 1401; 13 (2) :4-16

URL: http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-345-fa.html


چکیده:   (787 مشاهده)
زمینه و هدف: پاندمیCOVID-19 مادران کودکان مبتلا به اتیسم را با چالش­های بسیاری مواجه می­کند به طوری‌که به نظر می­رسد استرس فرزندپروری، شیوه‌­های سازگاری و مشارکت آنان در مراقبت را به‌شدت تحت تأثیر قرار می­دهد. هدف این مطالعه تعیین همبستگی استرس فرزندپروری با شیوه­‌های سازگاری و مشارکت در مراقبت در مادران کودکان 14- 6 سال مبتلا به اتیسم در پاندمی COVID-19 بود.
مواد و روش­‌ها: در مطالعه همبستگی حاضر، 110 نفر از مادران کودکان 14- 6 سال مبتلا به اتیسم مراجعه­‌کننده به مراکز اتیسم وابسته به دانشگاه علوم پزشکی همدان با روش نمونه‌­گیری در دسترس انتخاب شدند. چهار ابزار گردآوری داده­­ها شامل پرسشنامه­‌ی اطلاعات دموگرافیک، استرس فرزندپروری- فرم کوتاه، شیوه­‌های سازگاری و ابزار پیوند والدینی بودند. داده‌­ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22، از طریق آمار توصیفی و آمار تحلیلی (آزمون­‌هایt  مستقل، ANOVA و رگرسیون خطی چندگانه با رویکرد عقب‌گرد ) آنالیز شدند.
یافته‌­ها: در مادران کودکان مبتلا به اتیسم بین استرس فرزندپروری و شیوه­‌های سازگاری (91/0-r=، 001/0P<) و همچنین بین استرس فرزندپروری و مشارکت در مراقبت همبستگی قوی و معکوس وجود داشت (87/0-r=، 001/0P<). همچنین %47/69 از واریانس استرس فرزندپروری مادران توسط متغیرهای شیوه‌­های سازگاری، مشارکت در مراقبت، تعداد فرزندان مبتلا به اتیسم، سن کودک، سطح عملکرد کودک مبتلا به اتیسم، درآمد خانواده، سن، شغل و تحصیلات مادر تبیین شد.
نتیجه‌­گیری: پرستاران کودکان و همچنین سیاست­گذاران بهداشتی جامعه بایستی فضای آموزشی و حمایتی مناسبی برای مادران کودکان مبتلا به اتیسم فراهم کنند تا سازگاری و مشارکت این مادران در مراقبت افزایش یافته و به دنبال آن استرس فرزندپروری آنان کاهش یابد.
متن کامل [PDF 618 kb]   (227 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/3/2 | پذیرش: 1401/3/31 | انتشار: 1401/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه پرستاری در سلامت(دانشکده پرستاری الیگودرز) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 All Rights Reserved | Nursing Development in Health Journal

Designed & Developed by : Yektaweb