زمینه و هدف: مشغولیت تحصیلی که از آن به عنوان مشغولیت دانشجویی، زمان یادگیری تحصیلی و یا درگیری تحصیلی نیز یاد میشود، به عنوان شاخص مهمی در کیفیت آموزش عالی شناخته شده است، هدف از این مطالعه بررسی مشغولیت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با برخی عوامل دیگر است. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی و مقطعی روی 183 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1397 انجام شد. دانشجویان پرستاری به روش در دسترس و آسان وارد مطالعه شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه مشغولیت تحصیلی دارای سه حیطه شناختی، هیجانی و رفتاری جمعآوری شد. دادهها با نرم افزار SPSS 18و آمارههای توصیفی و استنباطی شامل آزمون من ویتنی و کروسکال والیس، همبستگی، در سطح معنیداری 05/0>P تحلیل شدند. یافتهها: میانگین سنی مشارکتکنندگان 21 سال بود. میانگین مشغولیت تحصیلی دانشجویان پرستاری در کل 96/70 ± 81/366 بود که در سطح متوسط قرار داشت. بین مشغولیت تحصیلی و سن ارتباط آماری معنادار نبود (183/0=P)، بین مشغولیت تحصیلی و معدل نیز ارتباط آماری معنادار نبود (196/0=P)، اما ارتباط معنیداری بین قومیت (031/0=P) و بومی بودن با مشغولیت تحصیلی نشان داده شد (001/0=P). نتیجهگیری: مشغولیت تحصیلی دانشجویان پرستاری در سطح متوسط بود و با افزایش مشغولیت تحصیلی نیز میزان معدل افزایش یافت. توصیه میشود دانشجویان پرستاری در فعالیتهای دانشجو محور در حیطههای یادگیری شناختی، هیجانی و رفتاری به کارگیری شوند و اساتید پرستاری نیز منسجم و همسو با استراتژیهای یادگیری گام بردارند. |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |