دوره 14، شماره 1 - ( 4-1402 )                   جلد 14 شماره 1 صفحات 19-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Talebi Z, Nejadhosseini Z, Nasiri H, Sanagoo A, Jouybari L. The Investigation of Academic Engagement and Its Relationship with Some Factors in Nursing Students. 3 2023; 14 (1) :11-19
URL: http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-379-fa.html
طالبی زهرا، نژادحسینی زهرا، نصیری حسین، ثناگو اکرم، مهستی جویباری لیلا. بررسی مشغولیت تحصیلی و ارتباط آن با برخی عوامل در دانشجویان پرستاری. توسعه پرستاری در سلامت. 1402; 14 (1) :11-19

URL: http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-379-fa.html


چکیده:   (1809 مشاهده)
زمینه و هدف: مشغولیت تحصیلی که از آن به عنوان مشغولیت دانشجویی، زمان یادگیری تحصیلی و یا درگیری تحصیلی نیز یاد می­شود، به عنوان شاخص مهمی در کیفیت آموزش عالی شناخته شده است، هدف از این مطالعه بررسی مشغولیت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و ارتباط آن با برخی عوامل دیگر است.
مواد و روش­ها: این مطالعه توصیفی و مقطعی روی 183 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1397 انجام شد. دانشجویان پرستاری به روش در دسترس و آسان وارد مطالعه شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه مشغولیت تحصیلی دارای سه حیطه شناختی، هیجانی و رفتاری جمع­آوری شد. داده­ها با نرم افزار SPSS 18و آماره­های توصیفی و استنباطی شامل آزمون من ویتنی و کروسکال والیس، همبستگی، در سطح معنی‌داری 05/0>P تحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین سنی مشارکت‌کنندگان 21 سال بود. میانگین مشغولیت تحصیلی دانشجویان پرستاری در کل 96/70 ± 81/366 بود که در سطح متوسط قرار داشت. بین مشغولیت تحصیلی و سن ارتباط آماری معنادار نبود (183/0=P)، بین مشغولیت تحصیلی و معدل نیز ارتباط آماری معنادار نبود (196/0=P)، اما ارتباط معنی­داری بین قومیت (031/0=P) و بومی بودن با مشغولیت تحصیلی نشان داده شد (001/0=P).
نتیجه‌گیری: مشغولیت تحصیلی دانشجویان پرستاری در سطح متوسط بود و با افزایش مشغولیت تحصیلی نیز میزان معدل افزایش یافت. توصیه می‌شود دانشجویان پرستاری در فعالیت­های دانشجو محور در حیطه‌های یادگیری شناختی، هیجانی و رفتاری به کارگیری شوند و اساتید پرستاری نیز منسجم و همسو با استراتژی­های یادگیری گام بردارند.
متن کامل [PDF 661 kb]   (511 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1401/6/9 | پذیرش: 1402/2/4 | انتشار: 1402/5/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه پرستاری در سلامت(دانشکده پرستاری الیگودرز) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Nursing Development in Health Journal

Designed & Developed by : Yektaweb