دوره 15، شماره 2 - ( 12-1403 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 59-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mozen F, Adhami Moghadam F, Adhami Moghadam P, Abdollahi Shahvali E, Sahebalzamani M, Hemmatipour A. Investigating the Effect of teaching emotional regulation strategies on improving the quality of life of patients with macular degeneration. 3 2025; 15 (2) :47-59
URL: http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-435-fa.html
موذن فریناز، ادهمی مقدم فرهاد، ادهمی مقدم پرنیان، عبدالهی شهولی الهام، صاحب الزمانی محمد، همتی پور اکرم. بررسی تأثیر آموزش راهبردهای نظم‌جویی شناختی هیجان بر ارتقای کیفیت زندگی بیماران تخریب لکه زرد چشمی. توسعه پرستاری در سلامت. 1403; 15 (2) :47-59

URL: http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-435-fa.html


چکیده:   (464 مشاهده)

زمینه و هدف: چشم بعنوان عضو حساسی از بدن در طول زندگی ممکن است دچار بیماری­‌های مختلفی شود که بواسطه آن سلول­‌های رنگدانه­ای شبکیه و فتورسپتورها را درگیر می­‌کند و به دنبال آن دید فرد بیمار کم می‌­شود و در نهایت به کوری می‌­انجامد .  از جمله این بیماری­‌ها، بیماری تخریب لکه زرد چشمی یا دژنراسیون ماکولا وابسته  به سن است لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای نظم­‌جویی شناختی هیجان بر ارتقای کیفیت زندگی در بیماران تخریب لکه زرد چشمی در کلینیکهای منتخب چشمی شهر تهران سال 1397 انجام شد.

مواد و روش ها: این پژوهش به شیوه نیمه تجربی و از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. نمونه پژوهش 90 بیمار مبتلا به آسیب لکه زرد چشمی بود که از طریق نمونه‌گیری در دسترس جمع‌آوری و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. قبل از مداخله پرسشنامه‌ کیفیت زندگی توسط هر دو گروه تکمیل شد. جلسات آموزش راهبردهای نظام جوئی شناختی هیجان به صورت گروهی با استفاده از سخنرانی و پمفلت‌های آموزشی در هفته یک بار، در کلینیک چشمی در شهر تهران برای گروه مداخله اجرا شد. بعد از مداخله نیز پرسشنامه توسط دو گروه تکمیل شد. داده­ها با روش­ تحلیل کواریانس مانکوا (چند متغیره) با SPSS 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته‌ها: یافته­‌های پژوهش نشان داد میانگین کیفیت زندگی بیماران قبل از مداخله  58/4 به بعد از مداخله  82/6  افزایش پیدا کرد. با وجود کنترل اثر پیش آزمون، بین دوگروه مداخله و کنترل از لحاظ پس­آزمون مربوط به میانگین نمرات کیفیت زندگی (92/607=F) تفاوت معناداری وجود دارد (01/0P<).

نتیجه‌گیری:  مطالعه حاضر نشان داد که گروه راهبردهای نظم­‌جویی شناختی هیجان بر ارتقای کیفیت زندگی مؤثر بوده است. این نتیجه تلویحات مهمی در زمینه آموزش و  ارتقای بهداشت روانی بیماران چشمی دارد.

 

متن کامل [PDF 1203 kb]   (199 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1403/6/7 | پذیرش: 1403/12/26 | انتشار: 1403/12/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه پرستاری در سلامت(دانشکده پرستاری الیگودرز) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Nursing Development in Health Journal

Designed & Developed by : Yektaweb