زمینه و هدف: اعتیاد به مواد مخدر علاوه بر زیانهای جدی و خطرناک جسمی، مشکلات عدیده اجتماعی و اقتصادی کشورها را نیز به دنبال داشته است. از سوی دیگر نوجوانی مخاطرهآمیز ترین دوران زندگی از نظر شروع به مصرف مواد است. بنابراین درک علل و عوامل زمینهای اعتیاد موجب میشود تا روند پیشگیری و پیگیری در افراد در معرض خطر به طور هدفمند طرحریزی شود. این مطالعه با هدف تأثیر برگزاری کلاسهای آموزشی جهت آگاهسازی نوجوانان با علل وعوامل زمینهساز اعتیاد انجام گردیده است. |
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال 1388 در مراکز پیشدانشگاهی شهر همدان صورت گرفته است. در این پژوهش 220 دانشآموز دختر در دو گروه شاهد و آزمون شرکت داشتند. جهت بررسی میزان آگاهی واحدهای پژوهش با علل مرتبط با اعتیاد از پرسشنامهای خود ساخته قبل و بعد از آموزش استفاده گردید سپس میزان آگاهی اندازهگیری واحدها قبل و بعد از آموزش مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل آماری از نرمافزار V.15 SPSS استفاده گردید. |
یافتهها: نتایج نشان میدهد که در نمره آگاهی گروه شاهد در نتیجه دو بار تست، اختلاف معنیدار وجود نداشت درحالیکه در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله در نمره آگاهی تفاوت معنیدار آماری دیده شد. از طرفی در گروه آزمون در مقایسه با گروه شاهد در نمره آگاهی افزایش معنیدار نشان داده است. همچنین نتایج پژوهش مشخص نمود قبل از آموزش در گروه شاهد 5/7 درصد و در گروه آزمون 8/3 درصد دانشآموزان سطح آگاهی بسیار خوبی داشتند اما بعد از آموزش در گروه شاهد 6/6 و در گروه آزمون 84 درصد از آگاهی بسیار خوبی برخوردار شدند. |
نتیجهگیری: از آنجایی که میزان آگاهی در گروه آزمون بعد از مداخله به طور چشمگیری افزایش یافته است بنابراین دانشآموزان مقطع پیشدانشگاهی به اینگونه آموزشها نیاز اساسی دارند. |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |