[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 3، شماره 4 و 5 - ( 10-1391 ) ::
جلد 3 شماره 4 و 5 صفحات 25-34 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزشیابی، کارایی و اثربخشی نظام‌های آموزشی
چکیده:   (185 مشاهده)

سیستم آموزشی کشورها، سرمایه حیاتی آن‌ها در رویارویی با چالش‌های بالقوه آینده بوده ضمن اینکه ابزار ارزشمندی در محقق ساختن آرمان‌های ملل می‌باشد. لذا ارزیابی نظام‌های آموزشی جهت حصول اطمینان از کفایت کارایی و اثربخش آن‌ها حائز اهمیت بسیار می‌باشد. در مقاله حاضر به تشریح عوامل مؤثر بر ارزشیابی، کارایی و اثربخشی نظام‌های آموزشی پرداخته می‌شود.

در ارزیابی عملکرد نظام‌های آموزشی، کیفیت نظام‌های آموزشی به واسطه ارزیابی کارآیی و اثربخشی آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. کیفیت نظام آموزشی، میزان انطباق وضعیت موجود عناصر نظام  با استانداردها یا اهداف و انتظارات است. عناصر نظام آموزشی شامل درون‌دادها، فرایندها، محصولات، برون‌دادها و پیامدها می‌باشند که در ارزیابی کارایی و اثربخشی مورد ارزشیابی قرار می‌گیرند. ویژگی‌های مدرس، یادگیرنده و نظام آموزشی مهم‌ترین درون‌دادهای نظام آموزشی می‌باشند. فرایندهای یاددهی-یادگیری مهم‌ترین فرایندها، نتایج امتحانات نیم‌سال تحصیلی و وضعیت ارتقاء پایه تحصیلی مهم‌ترین محصولات و تعداد دانش‌آموختگان و کیفیت خدمات آ‌ن‌ها از عوامل برون‌دادی و تأثیر دانش‌آموختگان بر وضعیت شهروندی جامعه از جوانب مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از عوامل پیامدی نظام های آموزشی محسوب می‌شوند. ارزیابی عوامل مذکور ممکن است به صورت درونی، توسط اعضای نظام، یا به صورت بیرونی، توسط مؤسسات خارجی، صورت گیرد. می‌توان ارزشیابی آموزشی را با استفاده از رویکردهای مختلف انجام داد. عوامل درون‌دادی، فرایندی و برون‌دادی، اهداف و عامل ارزشیابی و رویکردهای آموزشی مورد استفاده از عوامل مؤثر بر ارزشیابی نظام‌های آموزشی می‌باشند.

واژه‌های کلیدی: ارزشیابی آموزشی، کارایی آموزشی، اثربخشی آموزشی، نظام‌های آموزشی، برنامه‌های آموزشی
متن کامل [PDF 243 kb]   (85 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۵/۴/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۵/۴/۲۹
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Evaluation, Efficacy and Effectiveness of Educational Systems. 3. 2013; 3 (4 and 5) :25-34
URL: http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-89-fa.html
ارزشیابی، کارایی و اثربخشی نظام‌های آموزشی. توسعه پرستاری در سلامت. 1391; 3 (4 و 5) :25-34

URL: http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-89-fa.html

دوره 3، شماره 4 و 5 - ( 10-1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهشی تحلیلی دانشکده پرستاری الیگودرز (توسعه پرستاری در سلامت) Aligoodarz Nursing Faculty Analytic Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.058 seconds with 787 queries by yektaweb 3503