زمینه و هدف: مدرسین برای تحقق اهداف خود از راهبردهای مختلف تدریس بهره میگیرند. تدریس مهارتهای مختلف، نیاز به استفاده از روشها و فنون متفاوتی دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی عملکرد، نگرش و رضایت دانشجویان مامایی از تدریس مهارتهای بالینی با کمک فیلم انجام شد. مواد و روشها: مطالعه حاضر نیمه تجربی قبل و بعد با یک گروه میباشد که بر روی کلیه دانشجویان مامایی(20 نفر) ورودی سال 1398 دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه و چک لیست ارزیابی اطلاعات دموگرافیک و سنجش نگرش، رضایتمندی و عملکرد محقق ساخته بود. در هر جلسه ابتدا پروسیجر با توضیحات استاد و اجرا بر روی مولاژ انجام شد، سپس نگرش، رضایت و عملکرد دانشجویان از این روش سنجیده شد، سپس همان پروسیجر با فیلم آموزشی برای دانشجویان به اجرا درآمد و مجدد کلیه موارد بررسی شد. جهت آنالیز دادهها از نرم افزار stata-13 و برای تحلیل از آزمونهای شاپیروویلک، شاخصهای مرکزی و پراکندگی، من ویتنی و تی مستقل استفاده شد. یافتهها: در تمام پروسیجرها نمره کل نگرش دانشجو در بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله بالاتر بوده و نمره نگرش در پروسیجرهای تزریق و پرپ و درپ زایمان معنادار بود (به ترتیب 005/0=p و 04/0=p). نمره رضایتمندی دانشجو نیز در تمام پروسیجرها بعد از مداخله بالاتر بود ولی این تفاوت در پروسیجر سونداژ، اکسیژن تراپی، تزریق و پرپ و درپ زایمان معنادار بود. میانگین نمره کل رضایتمندی نیز بطور معنیداری بعد از مداخله بیشتر از قبل بود (01/0=p). در تمام پروسیجرها بجز اکسیژن تراپی، نمره عملکرد دانشجو بعد از مداخله بطور معنادار بالاتر بود. میانگین نمره کل عملکرد نیز در بعد از مداخله به صورت معنیداری افزایش داشت (001/0>p). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که فیلمهای آموزشی میتواند تاثیر مطلوبی بر عملکرد، نگرش و رضایتمندی دانشجویان در آموزش پروسیجرهای درمانی داشته باشند. بنابراین استفاده صحیح از منابع ویدیویی ممکن است بتواند کمیت و کیفیت تدریس را ارتقا دهد. |
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |