زمینه و هدف: عزتنفس به عنوان یکی از ابعاد مهم سلامت روان در سالمندان میباشد. ممکن است با افزایش سن، کاهش توانمندی و کاهش استقلال سالمندان تحت تأثیر قرار گیرد. آموزش گروه همتا به عنوان یک روش درمانی غیردارویی که بر پایه به اشتراک گذاشتن تجارب بین فردی میباشد، نقش مهمی در افزایش نگرش و دانش دارد. لذا این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش همتا بر عزتنفس سالمندان انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه نیمهتجربی بر روی 50 نفر از سالمندان مراجعهکننده به مرکز روزانه سالمندان علیآباد کتول در سال 1397با روش نمونهگیری غیر تصادفی در دو گروه آزمون و مقایسه انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه عزتنفس روزنبرگ بود. در گروه آزمون، آموزش در 5 گروه 5 نفره توسط 5 مربی همتا در 5 جلسه (45-30 دقیقه) انجام شد. اطلاعات قبل و بعد از مداخله با روش خودگزارشدهی جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط نرمافزار آماری spss21انجام شد. تستهای آماری در این مطالعه با کمک آمار توصیفی(جدول، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی(تی زوج، تی مستقل، کای اسکوئر و آنالیزکواریانس) در سطح معنیداری 05/0 انجام شد. یافتهها: آزمون کواریانس با حذف اثر پیش آزمون نشان داد، آموزش گروه همتا موجب افزایش عزتنفس سالمندان میگردد (511/0=Eta، 01/0=P). طوری که 51% تغییرات پسآزمون میتواند با اثر آموزش همتا در ارتباط باشد. نتیجهگیری: استفاده از گروههای آموزشی مراقبت از خود سالمندان که به صورت همتا اجرا میشود موجب افزایش عزتنفس سالمندان میگردد. لذا استفاده از تجارب گروههای همتا به عنوان روش آموزشی ساده، کم هزینه ولی اثربخش نقش مهمی در بهبود سلامت روان و ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان دارد. |
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |