دوره 15، شماره 1 - ( 6-1403 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 83-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tiznobaik A, Masoumi S Z, Sattari M, Oshvandi K, Safari M. Objectives Evaluation of Midwifery Clinical Courses according to Professors and Students during Corona Pandemic. 3 2024; 15 (1) :71-83
URL: http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-423-fa.html
تیزنوبیک آزیتا، معصومی سیده زهرا، ستاری مهتاب، عشوندی خدایار، صفری ملیحه. بررسی میزان تحقق اهداف دروس بالینی رشته مامایی از دیدگاه اساتید و دانشجویان در پاندمی کووید. توسعه پرستاری در سلامت. 1403; 15 (1) :71-83

URL: http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-423-fa.html


چکیده:   (1020 مشاهده)
زمینه و هدف: با شروع پاندمی کرونا، کیفیت و کمیت آموزش بالینی مامایی به ناچار تغییر می‌کند که از طرفی می‌تواند سلامت زنان باردار و نوزادان آنها را تحت تأثیر قرار دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان تحقق اهداف دروس بالینی از دیدگاه اساتید و دانشجویان کارشناسی مامایی در شرایط پاندمی کرونا اجرا گردید.
مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی مقطعی است. تمامی دانشجویان مامایی ترم 4 ، 6 و 8 (70 نفر) و کلیه اساتید مامایی دانشکده پرستاری و مامایی همدان (20نفر) با نمونه‌گیری تمام شماری مورد بررسی قرار گرفتند. جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه محقق ساخته 6 قسمتی ارزیابی میزان تحقق اهداف کارآموزی صورت گرفت. تحلیل داده‌ها به کمک آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم‌افزار SPSS/23  صورت پذیرفت.
یافته‌ها: اساتید مامایی بیشترین میزان تحقق اهداف را مربوط به کارآموزی بارداری طبیعی 1 با میزان9/88% و کمترین را مربوط به کارآموزی بارداری 2 و3، 2/41% دانستند. این میزان از نظر دانشجویان ترم 4، در کارآموزی‌ اورژانس پره‌ناتال4/68% و درحد متوسطی بود. در ترم 6 کارآموزی‌های مراقبت پره ناتال و بهداشت مادر و کودک با میزان 80% و در ترم 8 کارآموزی زایمان 2و3 با میزان 7/85% بیشترین میزان تحقق را به خود اختصاص دادند. میزان تحقق اهداف در تمام حیطه‌های آموزشی در دانشجویان ترم 6 و 8 تفاوت آماری معنی‌داری نداشت (P>0.05).  
نتیجه‌گیری: اهداف آموزشی در اغلب دروس بالینی مامایی علی‌رغم شرایط همه‌گیری کرونا بخوبی پوشش داده شده است. شرایط بحرانی مانند کرونا می‌تواند موجب محدودیت‌ها و چالش‌هایی در تحقق برخی اهداف آموزش بالینی شود. از آنجایی که رسالت آموزش مامایی تأمین هر چه بیشتر سلامت زنان باردار و نوزادان آنها می‌باشد، توجه به آموزش بالینی مامایی بخصوص در چالش‌های ناشی از بحران‌هایی از این دست، توصیه می‌شود.
 
متن کامل [PDF 549 kb]   (249 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/18 | پذیرش: 1403/6/14 | انتشار: 1403/6/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله توسعه پرستاری در سلامت(دانشکده پرستاری الیگودرز) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 All Rights Reserved | Nursing Development in Health Journal

Designed & Developed by : Yektaweb