زمینه و هدف: دوره دکتری بالاترین مقطع تحصیلی آموزش عالی است که به اعطای مدرک میانجامد. جهت ارتقاء کیفیت و پویایی برنامههای آموزش عالی لازم است ارزشیابی و بررسیهای کمی و کیفی به صورت مستمر انجام شود. با توجه به ضرورت وجود یک برنامه ارزشیابی مدون برای ارزیابی دوره دکتری پرستاری در ایران، در این نوشتار سعی شده است با معرفی و مقایسه مقالههایی که طی ده سال اخیر به این مهم پرداختهاند به پژوهشگران در زمینه انتخاب برنامه مناسب جهت ارزیابی این دوره کمک شود. مواد و روشها: در این پژوهش مروری از نوع مروری بر متون، مقالات منتشر شده بین سالهای 1395-1385 (2017-2007 میلادی) مورد بررسی قرار گرفت. به منظور دستیابی به مستندات علمی مرتبط، جستوجوی الکترونیک به دو زبان فارسی و انگلیسی با استفاده از کلید واژههای دوره دکتری، پرستاری، ارزشیابی، ایران، برنامه آموزشی در بانکهای اطلاعاتی: پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، PubMed و Google scholar انجام شد. یافتهها: از بین پژوهشهای انجام شده 2 پژوهش به زبان انگلیسی و بقیه به زبان فارسی چاپ شده بودند. 4 مورد (57 درصد) از این مطالعات توصیفی، 2 مورد (28 درصد) کیفی و یک مطالعه مقطعی بودند. در مطالعات مورد بررسی دو مطالعه از پرسشنامه ارزیابی کیفیت دوره دکتری پرستاری (QNDE)، دو مطالعه نیز از مدل مقایسهای بردی (Bredy,s model)، و سه مطالعه دیگر بهترتیب از مدل پاتریک (Patrick model)، مدل سیپ (CIPP model) و مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده کردهاند. ویژگیهای پژوهشهای مرور شده در جدول شماره 1 به اختصار آمده است. |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |