[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 2 - ( 12-1397 ) ::
جلد 9 شماره 2 صفحات 15-21 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی برنامه‌ریزی مدون آموزشی مبتنی بر ACT- SMAR در رویارویی با خشونت در بخش اورژانس
مهدی بداق، امین طالبی*، حامد سپهوند، فاطمه مال اسدی
چکیده:   (213 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعات نشان داده که بیش از 25 درصد پرستاران صلاحیت حرفه ای در زمینه اداره خشونت و پرخاشگری را کسب نکرده اند. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر الگوی برنامه‌ریزی مدون آموزشی بر پرستاران در رویارویی با خشونت در بخش اوررژانس انجام شد.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه مداخله ای، 90 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی منتخب شهرستان خرم آباد به روش تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند .اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای که روایی و پایایی آن با استفاده از روش بازآزمایی و اعتبار محتوا مورد تأیید قرار گرفت، قبل و یک ماه بعد از اجرای برنامه آموزشی جمع آوری گردید.
یافته‌ها:  نتایج مطالعه نشان داد که بیشتر پرسنل در سنین بین 35-26 سال، 2/52 درصد زن، 8/97 درصد بودند. همچنین 4/44 درصد پرستاران گروه آزمون و 9/28 درصد پرستاران گروه کنترل انواع خشونت کلامی را حداقل یکبار در ماه و 8/38 درصد نمونه های گروه آزمون 2/22 درصد نمونه های گروه کنترل حداقل یکبار در هفته قربانی خشونت کلامی هستند و از نظر بروز خشونت کلامی تفاوتی میان دو گروه کنترل و مداخله وجود ندارد(236/0=p).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که اجرای برنامه آموزشی در جهت  کنترل و پیشگیری خشونت در بخش های اورژانس می تواند به طور نسبی منجر به کاهش مواجهه پرستاران اورژانس با خشونت و پرخاشگری بیمار یا همراه بیماران گردد.
واژه‌های کلیدی: الگوی برنامه‌ریزی مدون آموزشی، خشونت، پرخاشگری، پرستار، اورژانس
متن کامل [PDF 273 kb]   (48 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۱/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱/۲۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۱/۲۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Presentation of an ACT-SMART Educational Planning Pattern for Violence in the Overriding Division. 3. 2019; 9 (2) :15-21
URL: http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-203-fa.html

بداق مهدی، طالبی امین، سپهوند حامد، مال اسدی فاطمه. ارائه الگوی برنامه‌ریزی مدون آموزشی مبتنی بر ACT- SMAR در رویارویی با خشونت در بخش اورژانس. توسعه پرستاری در سلامت. 1397; 9 (2) :15-21

URL: http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-203-fa.html



دوره 9، شماره 2 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
نشریه پژوهشی تحلیلی دانشکده پرستاری الیگودرز (توسعه پرستاری در سلامت) Aligoodarz Nursing Faculty Analytic Research Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3937