بداق مهدی، طالبی امین، سپهوند حامد، مال اسدی فاطمه. ارائه الگوی برنامهریزی مدون آموزشی مبتنی بر ACT- SMAR در رویارویی با خشونت در بخش اورژانس. توسعه پرستاری در سلامت. 1397; 9 (2) :15-21
URL: http://ndhj.lums.ac.ir/article-1-203-fa.html
چکیده: (3019 مشاهده)
زمینه و هدف: مطالعات نشان داده که بیش از 25 درصد پرستاران صلاحیت حرفه ای در زمینه اداره خشونت و پرخاشگری را کسب نکرده اند. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر الگوی برنامهریزی مدون آموزشی بر پرستاران در رویارویی با خشونت در بخش اوررژانس انجام شد.
مواد و روشها: در این مطالعه مداخله ای، 90 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی منتخب شهرستان خرم آباد به روش تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمون و کنترل تقسیم شدند .اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای که روایی و پایایی آن با استفاده از روش بازآزمایی و اعتبار محتوا مورد تأیید قرار گرفت، قبل و یک ماه بعد از اجرای برنامه آموزشی جمع آوری گردید.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که بیشتر پرسنل در سنین بین 35-26 سال، 2/52 درصد زن، 8/97 درصد بودند. همچنین 4/44 درصد پرستاران گروه آزمون و 9/28 درصد پرستاران گروه کنترل انواع خشونت کلامی را حداقل یکبار در ماه و 8/38 درصد نمونه های گروه آزمون 2/22 درصد نمونه های گروه کنترل حداقل یکبار در هفته قربانی خشونت کلامی هستند و از نظر بروز خشونت کلامی تفاوتی میان دو گروه کنترل و مداخله وجود ندارد(236/0=p).
نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که اجرای برنامه آموزشی در جهت کنترل و پیشگیری خشونت در بخش های اورژانس می تواند به طور نسبی منجر به کاهش مواجهه پرستاران اورژانس با خشونت و پرخاشگری بیمار یا همراه بیماران گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/1/20 | پذیرش: 1398/1/20 | انتشار: 1398/1/20