مقدمه: چشم انداز آموزش مراقبت های بهداشتی در سال های اخیر دستخوش دگرگونی عمیقی شده است و رسانه ها به عنوان ابزاری قدرتمند برای ارتقاء آگاهی و آموزش بیماران کلیوی ظهور کرده اند. در عصر حاضر فناوریهای سلامت میتوانند بیماران تحت درمان همودیالیز را در راستای پایش وضعیت سلامت خود، چگونگی مراقبت ازخود توانمند سازند. هدف مطالعه حاضر بررسی نقش رسانه ها در یادگیری آموزه های خود مراقبتی در بیماران همودیالیزمی باشد..
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مروری سیستماتیک است که در سال 1404 انجام شد. به منظور جمع آوری برای این بررسی سیستماتیک جستجوی پایگاه داده با کلیدواژه های همودیالیز،دیالیز کلیوی، بیماری کلیوی مرحله نهایی،همودیالیز نگهدارنده ،رسانه، رسانههای اجتماعی، سلامت دیجیتال، چندرسانهای، آموزش آنلاین، سلامت همراه، مراقبت از خود، خودمدیریتی، سواد سلامت، تبعیت از درمان، آموزش بیمار در پایگاههای داده بین المللی PubMed، Scopus، Cochrane، Science, Google Scholar و در پایگاه های داده فارسی SID, Magiran, Iran Medex از دسامبر 2015 تا فوریه 2025 جستجو انجام شد. از 326 مقاله بازیابی شده براساس چک لیست PRISMA تنها 9 مقاله از مقالات مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها:یافته های مطالعه نشان میدهد در اکثر مطالعات به کارگیری رسانه در یادگیری آموزه های خود مراقبتی بیماران همودیالیز تاثیر مثبتی داشت.
نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر وب در افزایش خودکارآمدی و توانایی های خود مراقبتی در بیماران نارسایی کلیوی موثرتر است. ارائه آموزش از طریق بستر وب به صورت مرحله ای و مستمر می تواند رفتارهای سالم را ارتقا دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1404/5/27 | پذیرش: 1404/6/26 | انتشار: 1404/6/31