زمینه و هدف: نوجوانان به عنوان بخش عظیمی از جمعیت جهان، در دوران بلوغ با بسیاری از مشکلات جسمی، روانی و اجتماعی مواجه هستند. لذا اجرای برنامههای آموزش بهداشت مستمر و طراحی شده برای دختران نوجوان در زمینه بهداشت بلوغ ضروری میباشد. هدف از این مطالعه بررسی میزان رضایت دانش آموزان دختر از برنامه بهداشت بلوغ در شهرستان بابل میباشد. |
مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی است که در سال 1392 در شهرستان بابل انجام گرفت. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر مقطع پنجم و ششم ابتدایی شهرستان بابل بودند که به روش سرشماری (2535 نفر) تعیین شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه محقق ساخته بود. دادهها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 18 تحلیل گردید. |
یافتهها: از کل دانش آموزان 6/42 درصد در شهر، 9/52 درصد در مدارس دارای مراقب بهداشتی تحصیل میکردند. بیشترین منبع دریافت اطلاعات در زمینه بلوغ، کارکنان بهداشتی و بعد از آن خانوادهها، مربی بهداشت و رسانهها در رتبههای بعدی قرار داشتند. دو سوم دانش آموزان مباحث آموزشی ارائه شده توسط مرکز بهداشت را مفید دانسته که این فایده در مدارس روستایی بیشتر بوده است (001/0≥p). تقریباً دو سوم از دانش آموزان از سوی خانوادهها اطلاعاتی در زمینه بهداشت بلوغ دریافت نکرده بودند. بیش از 40 درصد از دانش آموزان نیز از مدت زمان آموزش راضی نبوده و آن را کم دانستند. |
نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه مؤید کارآیی آموزش در ارتقاء آگاهی دختران نوجوان در خصوص بهداشت بلوغ، توسط مرکز بهداشت میباشد بنابراین این مطالعه بر تداوم، افزایش تعداد و زمان این آموزشها تأکید میکند. |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |