زمینه و هدف: مقوله پاسخگویی برای سیاستگذاران سلامت بسیار اهمیت دارد. از سویی پایبندی به اصول اخلاق حرفهای، سلامت و رفاه بیماران را در مرکز توجهات خود قرار میدهد. این مطالعه با هدف بررسی رابطه میزان پاسخگویی پرستاران با اخلاق حرفهای پرستاری در بیمارستان شهید بهشتی انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه از نوع همبستگی است که در سال 1392 در بیمارستان شهید بهشتی بابل انجام گرفت. جامعه آماری شامل پرستاران با تحصیلات دانشگاهی بودند که به روش سرشماری (285 نفر) تعیین شدند. ابزار مطالعه پرسشنامه استاندارد حرفهای و مراقبتی پرستاران بود که اعتبار آن به روش اعتبار محتوی بود و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ 86/0 اندازه گیری شد. دادهها با استفاده از نرم افزار spss نسخه 17 و آزمون همبستگی اسپیرمن تحلیل گردید. یافته ها: یافتههای حاصل از این مطالعه نشان داد بین میزان پاسخگویی پرستاران در نقش متخصص بالینی با اخلاق حرفهای (037/0p= ،134/0=r) و بین میزان پاسخگویی پرستاران در نقش آموزش دهنده با اخلاق حرفهای (000/0p =،231/0=r) رابطه معنی دار آماری وجود داشت.ولی بین سایر مؤلفهها (نقش پژوهشگری و نقش مدیر) با اخلاق حرفهایرابطه معناداری مشاهده نشد. نتیجه گیری: بین پاسخگویی پرستاران با اخلاق حرفهای پرستاری، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد با توجه به نتایج پیشنهاد میشود جهت ارتقاء هر چه بیشتر، مدیران، برنامهریزان و مربیان با برنامههای آموزشی و تدوین خط مشیهای مورد نیاز توجه لازم را در زمینه رعایت استانداردهای عملکرد حرفهای و اخلاق حرفهای پرسنل درمانی به عمل آورند. |
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |