دوره 10، شماره 2 - ( 7-1398 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 86-77 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


چکیده:   (1574 مشاهده)
مقدمه: امروزه تلفن همراه و استفاده از اینترنت در کنار تمام مزایایی که  دارد،  پیامدهای منفی نظیر اعتیاد به تلفن همراه دارد که موجب اختلال در مهارت های اجتماعی و سبک زندگی دانش آموزان می گردد. لذا این مطالعه با هدف ارتباط وابستگی به تلفن همراه با مهارت اجتماعی دانش آموزان شهر گنبد کاووس در سال 1397 انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی همبستگی برروی 400 نفر از دانش آموزان دختر شهر گنبدکاووس با روش نمونه گیری خوشه ای انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد وابستگی به تلفن همراه(COS) و پرسشنامه مهارت اجتماعی (TISS  ) بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات توسط ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون کروسکال والیس انجام شد.
یافته ها: بین میزان وابستگی به تلفن همراه 43(/13±69/61 ) و مهارت اجتماعی( 49/19±55/139) آزمون اماری اختلاف معنی داری را نشان داد (01/0P<،26/0- r=) به طوری که با افزایش وابستگی به تلفن همراه میزان مهارت اجتماعی پایین تر می شود.
بحث: نتایح این مطالعه نشان داد با افزایش وابستگی به تلفن همراه مهارت اجتماعی کمتر می شود. لذا لازم است مدیران و برنامه ریزان آموزش پرورش از فواید و فرصت های تکنولوژی های جدید به نحو درست در پرکردن اوقات فراغت و آموزش دانش آموزان و تقویت مهارت های زندگی آنها استفاده نمایند.
 
متن کامل [PDF 320 kb]   (367 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/2/30 | پذیرش: 1399/2/30 | انتشار: 1399/2/30

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.